لینک های دسترسی

Breaking News

سفر کمیشنر حقوق بشر ملل متحد به چین؛ از هر ۲۵ اویغور یکی آن زندانی است


میشل بچلیت، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد روز دوشنبه ۲۳ می (دوم جوزا) در حالی وارد چین شد که اطلاعات تازه نشان می‌دهد که تقریباً یک نفر از هر ۲۵ نفر در یکی از شهرهای اویغورنشین چین به اتهامات مرتبط با تروریزم به زندان محکوم شده است که بالاترین میزان زندانی شدن در جهان می‌باشد.

این نخستین سفر یک کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد پس از سال ۲۰۰۵ به چین است و قرار است در جریان این سفر شش روزهُ خانم بچلیت از شین‌ژیانگ نیز دیدن کند؛ جایی‌که دفتر حقوق بشر ملل متحد سال گذشته گفت که معتقد است اویغورهای عمدتاً مسلمان به گونهٔ غیر قانونی بازداشت شده، با آنان بدرفتاری می‌شود و مجبور به کار در کمپ های کار اجباری می‌شوند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفته است که کشورش از سفر کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد به چین استقبال می‌کند، اما او دیدار این مقام ملل متحد از بازداشتگاه‌ها، اردوگاه‌های آموزشی و زندان‌های شین‌ژیانگ را " سو استفادهٔ سیاسی " خوانده، رد کرد.

آقای وانگ گفت: "هدف از این دیدار خصوصی، تقویت تبادلات و همکاری بین دو طرف و ترویج ارزش‌های بین‌المللی حقوق بشر است".

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری اسوشیتد پرس به اطلاعاتی دست یافته که اسامی ۱۰هزار اویغور را که تنها در شهر کوناشهر در جنوب شین‌ژیانگ به اتهامات مرتبط به تروریزم به زندان محکوم شده است، نشان می‌دهد.

این بزرگترین فهرست می‌باشد که تا امروز با اسامی اویغورهای زندانی منتشر شده و بیانگر وسعت کمپاین حکومت چین برای زندانی کردن این اقلیت در آن کشور می‌باشد.

افزون برآن، این فهرست آنچه را که خانواده‌های اویغور و گروه‌های حقوق بشری برای سال‌ها گفته اند تایید می‌کند. و آن اینکه "چین برای کنترل اویغورها به سیستم حبس درازمدت متکی است و از قانون به عنوان سلاحی برای سرکوب استفاده می کند".

فعالان حقوق بشر مدعی اند که شین ژیانگ شبکۀ گسترده‌ای از بازداشتگاه‌های غیرقانونی کار اجباری را دارد که کم از کم یک میلیون نفر را زندانی کرده است؛ مقام‌های چینی این کمپ‌ها را "مراکز آموزش حرفه‌ای" خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.

تحت انتقاد شدید بین المللی، مقامات چینی در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند که کمپ‌های بازداشتگاهی کوتاه‌مدت و فراقانونی را که در آنها اویغور‌ها بدون موجب زندانی می‌شدند بسته اند اما هزاران اویغور هنوز هم برای سال‌ها و حتا دهه‌ها به دلیل اتهامات دروغین تروریزم در زندان‌ها به سر می‌برند.

شهر کوناشهر با نفوس بیش از ۲۶۷ هزار، نمونه‌ای از مناطق روستایی جنوب شین‌ژیانگ است که اویغورها بدون علت زندانی می‌شوند. این فهرست نشان می‌دهد که مجازات افراد در این شهر بین دو تا ۲۵ سال با میانگین نه سال بوده است.

به گفته اویغورهای در تبعید، در حالی که افراد موجود در این فهرست عمدتاً در سال ۲۰۱۷ بازداشت شده اند، اما به دلیل محکومیت دراز مدت اکثریت آنان تاکنون در زندان به سر می‌برند.

این افراد از همه اقشار اند و شامل مردان، زنان، جوانان و افراد مسن می‌شود. آنها فقط یک چیز مشترک دارند، همهٔ آنها اویغور استند.

کارشناسان می‌گویند که این فهرست به وضوح نشان می‌دهد که مردم صرفاً به دلیل اویغور بودن هدف قرار گرفته اند اما مقامات چینی به شدت آن را رد می‌کنند.

ایلایجه عنایت، سخنگوی شین‌ژیانگ می‌گوید که احکام طبق قانون اجرا شده است. او افزود: "ما هرگز به طور خاص مناطق، گروه های قومی، مذاهب خاص را هدف قرار نخواهیم داد، به ویژه اویغورها. ما هرگز به خوبی‌ها ستم نمی‌کنیم و بدی‌ها را رها نمی‌کنیم."

شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان ایغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردۀ نفوس چینی‌ها بوده است.

در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها به نه میلیون می‌رسد.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG