لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در حملات روسیه بر اوکراین قوانین بین المللی حقوق بشر نقض شده است


ناظران حقوق بشر ملل متحد در اوکراین کاربرد تسلیحات انفجاری و حملات "بی‌سنجش" نیروهای نظامی روسی بر غیرنظامیان و زیربناها را محکوم کرده و آن را نقض احتمالی قوانین بین المللی حقوق بشر خوانده اند.

دفتر حقوق بشر ملل متحد می‌گوید که از زمان آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین کم از کم ۱۰۳۵ غیرنظامی کشته و حدود ۱۶۵۰ تن دیگر زخمی شده اند. اما می افزاید که بدست‌آوردن شمار دقیق تلفات در جریان "جنگ بی‌رحمانه" و جاری دشوار است.

متیلدا بوگنر، رییس هیات نظارت بر حقوق بشر اوکراین، می‌گوید که بزرگترین نگرانی استعمال گستردهٔ تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت است. به گفتهٔ او شمار کشته‌ها و رنج انسان‌ها در شهرها، شهرک‌ها و روستاهای سرتاسر اوکراین روز به روز در حال افزایش است.

خانم بوگنر که از غرب اوکراین صحبت می‌کرد، گفت که نیروهای نظامی روسیه به طور گسترده از میزایل‌ها، توپخانه، راکت و دیگر تسلیحات انفجاری و همچنین حملات هوایی بر مناطق مسکونی یا نزدیک به آن استفاده کرده اند.

رییس هیات نظارت بر حقوق بشر اوکراین گفت:" خانه‌های شخصی، ساختمان‌های مسکونی چند طبقه‌یی، ساختمان‌های اداری، تاسیسات صحی و آموزشی، ذخیره‌گاهای آب و سیستم‌های برق به گونه وسیع تخریب شده که اثرات فاجعه‌باری بر غیرنظامیان و حقوق بشری آنان از جمله حق سلامت، غذا، آب، آموزش و مسکن دارد."

خانم بوگنر استعمال بم‌های خوشه‌ای توسط نظامیان روسی را تایید می‌کند و می‌گوید که ناظران در حال بررسی ادعاهای مبنی بر کاربرد آن توسط نیروهای اوکراینی استند. او می‌گوید که استعمال این بم‌ها سبب زیان بیشمار شده و ممکن جنایات جنگی محسوب شود.

او افزود که دفتر حقوق بشر ملل متحد در حال بررسی ادعاهای مبنی بر گلوله‌باری نیروهای روسی بر موترهای غیرنظامیانی در حال تخلیه، کشتن افراد ملکی، تخلیهٔ اجباری شهروندان ماریوپل به فدراسیون روسیه و گروگان گرفتن آنان است.

خانم بوگنر افزود که ناظران ملل متحد تاکنون نتوانسته‌اند بررسی کنند که آیا غیرنظامیان اوکراینی که به روسیه رفته‌اند، به زور به آنجا منتقل شده‌اند یا خیر.

این در حالی است که محکمهٔ بین المللی جرایم در نظر دارد در خصوص ارتکاب جرایم جنگی نیروهای روسی در اوکراین تحقیقات کند.

محکمهٔ هاگ به درخواست ۳۹ کشور عضو، در حال بررسی گزارش‌های مبنی بر استعمال بم‌های خوشه‌ای و حملات توپخانه‌ای روسیه به شهرهای اوکراین است.

گروه های حقوق بشری در اوکراین نیز ادعا کرده اند که نیروهای روسی با هدف قرار دادن غیرنظامیان، مکاتب و شفاخانه‌ها، قوانین بین المللی را نقض کرده و مرتکب جنایات جنگی شده اند.

XS
SM
MD
LG