لینک های دسترسی

Breaking News

کرملین:‌ واشنگتن تلاش دارد توجه جهان را از تولید سلاح‌های کیمیایی امریکا منحرف کند


دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین
دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین
روسیه روز جمعه ۲۵ مارچ (پنجم حمل) رییس جمهور ایالات متحده را متهم کرد و گفت که جو بایدن در صدد انحراف افکار جهان از برنامهٔ سلاح‌های کیمیایی و بیولوژیکی امریکا است.

این اتهام کرملین پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور ایالات متحده در جریان نشست سران ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم،‌ هشدار داد که اگر روسیه سلاح کیمیایی را در اوکراین استعمال کند، با پاسخ "شدید" غرب مواجه خواهد شد.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارت رییس جمهور امریکا گفت:" ما این [تهدید] زودگذر و اتهام موجود را، تلاشی در پشت پرده می بینیم" که هدف آن انحراف افکار جهان از پنهان سازی "یک رسوایی برنامه‌های تسلیحات کیمیایی و بیولوژیکی ایالات متحده است که در کشورهای مختلف انجام داده است" می باشد.

اما رییس جمهور ایالات متحده گفته است که امریکا تسلیحات کیمیایی و بیولوژیکی در کشور های اروپایی ندارد و تاکید کرد که چنین ادعا "واقعیت" ندارد.

نگرانی‌ها از استفاده سلاح کیمیایی توسط نیروهای نظامی روسیه در اوکراین در حالی مورد بحث رهبران غرب قرار گرفته است که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در سخنرانی مجازی خود در نشست گروه هفت اقتصاد برتر جهان (جی-۷) روسیه را متهم کرد که ''بم‌های فاسفورس دار'' را بر غیر نظامیان در اوکراین استعمال کرده است. رییس جمهور زیلینسکی گفت: "تهدید استعمال تسلیحات کیمیایی به پیمانهٔ وسیع توسط روسیه در خاک اوکراین واقعی است."

آقای بایدن پیش از آغاز سفر چهار روزهٔ خود به اروپا گفته بود روسیه ادعا می‌کند که اوکراین تسلیحات کیمیایی و بیالوژیکی دارد. به گفتهٔ رییس جمهور بایدن، این نشانهٔ واضحی است که پوتین بر استفاده از این دو نوع سلاح غور دارد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه در هفته جاری هانتر بایدن، پسر رییس‌جمهور بایدن را به تامین مالی لابراتورهای تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد. وزرات دفاع روسیه ادعا کرده است که هانتر بایدن از طریق صندوق سرمایه گذاری موسوم به "Rosemont Seneca" این کار را انجام می‌دهد.

آقای پسکوف با اشاره به وجود لابراتورهای تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین و تاکید بر اینکه روسیه خواستار توضیحات در این زمینه است، افزود که "شمار زیادی از مردم در جهان نگرانند که امریکایی ها چه می‌کنند، آنچه که ما هنوز نمی‌دانیم این است که بخاطر این تحقیقات چه رخ خواهد داد و چه اتفاقاتی ممکن است در آینده رخ بدهد... البته ما در مورد توضیحات می خواهیم."

سخنگوی کرملین افزود که نه تنها روسیه، بلکه چین نیز در مورد سوالاتی مشابه دارد که باید به آن پاسخ داده شود.

XS
SM
MD
LG