لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات گستردهٔ ضد پاکستان در کابل


طالبان مسلح امروز هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) برای متفرق کردن مظاهره کنندگان در کابل دست به فیرهای هوایی زدند.

صدها زن و مرد در حالی که شعارهای "زنده باد مقاومت" و "مرگ بر پاکستان" را سر می‌دادند در جاده‌های کابل راه‌پیمایی کردند.

در یک نوار تصویری که از سوی یک شبکهٔ تلویزیون ایرانی نشر شد یک زن افغان را در حالی نشان می‌دهد که از صدای فیرهای طالبان سراسیمه شده و می‌گوید: "حکومت اسلامی بر مردم بیچارهٔ ما فیر می‌کند. این مردم بسیار بی انصاف اند و هیچ انسان نیستند."

این در حالی است که گزارش‌هایی از لت و کوب مظاهره کنندگان و جلوگیری از پوشش خبری تظاهرات درکابل نیز به نشر رسیده است.

لطف الله نجفی‌زاده، رییس شبکهٔ خبری طلوع نیوز در یک تویت نوشته است: "کمره‌های رسانه‌ها مصادره شده، از خبرنگاران خواسته شد که فلمبرداری نکنند و برخی‌ها برگشت داده شدند. مظاهره کنندگان در مقابل سلاح در کابل به راه‌پیمایی ادامه می‌دهند. آزادی راه اندازی تظاهرات و آزادی گزارش‌دهی در مورد آن کجاست؟"

در همین حال، گزارش‌هایی نیز وجود دارد که جنگجویان طالبان شماری از زنان معترض را در گاراژ یکی از بانک‌ها در شهر کابل قید کرده اند.

ادتیا راج کال، خبرنگار هندی که با رسانه‌‌های مختلف بین المللی کار کرده است، یک تویت ویدیویی از زنان را نشر کرده که در یک پارکنگ وسایط دیده می‌شوند.

او نگاشته است: "طالبان زنان افغان را حبس کرده اند که امروز در کابل علیه دهشت افگنی پاکستان اعتراض می‌کردند."

ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شماری از جنگجویان طالبان برای جلوگیری و متفرق کردن مظاهره کنندگان به گونهٔ گروهی دست به فیرهای هوایی می‌زنند.

با آنهم،‌ در یک ویدیوی دیگر یکی از مسوولین گروه طالبان دیده می‌شود که به گروهی از زنان معترض می‌گوید: "یک تار موی شما را با تمام پاکستان برابر نمی‌کنم."

صدای امریکا صحت این ویدیوها را مستقلانه تایید کرده نمی‌تواند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز گذشته از افغان‌ها خواست که تا زمانی که وضعیت ثبات نیافته است، از راه اندازی تظاهرات خودداری کنند.

این درحالی است که بلال کریمی، یکی از سخنگویان این گروه امروز در یک تویت نوشته است: "ما می‌دانیم، ضیا مسعود، صلاح الدین ربانی، قانونی، پدرام، محقق و خلیلی در اسلام آباد؛ امرالله صالح و احمد مسعود در تاجیکستان؛ دوستم و عطا نور در اوزبیکستان و دشنام‌دهندگان فیسبوکی و تویتری در غرب به سر می‌برند؛ اما طرفداران گوسفندی آنان زیر نام مظاهره به کابل آمده اند و نظم را اخلال می‌کنند."

تظاهرات در کابل پس از آن گسترش یافت که احمد مسعود، رهبر جبههٔ مقاومت دیروز پس از آن که طالبان ادعا کردند که پنجشیر را به گونه کامل تصرف کردند، از مردم خواست دست به قیام ملی بزنند.

رهبر جبههٔ مقاومت همچنان گفت که جنگجویان خارجی هنوز هم در صفوف طالبان حضور دارند. این در حالی است که شماری از رهبران جبهۀ مقاومت در پنجشیر ادعا کرده اند که در جریان حملات طالبان بر پنجشیر، مواضع جبهۀ مقاومت ملی توسط طیاره‌های بی سرنشین "پاکستانی" آماج حملات قرار گرفته است.

گروه طالبان تا اکنون در این مورد واکنش نشان نداده است.

در تهیه این مطلب از معلومات گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG