لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: بسته‌ماندن مکاتب دختران به تمام افغانستان آسیب می‌رساند


منشی عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر به تصمیم طالبان منبی بر بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران واکنش نشان داد و گفته است که ادامۀ این وضعیت به کل افغانستان آسیب خواهد رساند.

انتونیو گوتیرش روز شنبه دوم اپریل (۱۳ حمل) در پیامی در تویتر نگاشته است که از محروم ماندن دختران بالاتر از صنف ششم به آموزش "عمیقاً متاسف" است.

آقای گوتیرش این کار طالبان را "نقض غیرقابل توجیه حقوق برابر" عنوان کرده که به گفتۀ وی ادامه این وضعیت به تمام افغانستان آسیب خواهد رساند.

او افزوده است: "پشتیبانی از حقوق زنان و دختران افغان حمایتی است که کودکان را از گرسنگی و جوامع را از فقر نجات می‌دهد."

ادارهٔ طالبان برخلاف تعهدات‌اش در روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

وزارت معارف طالبان تا اکنون دلیل واضحی برای این اقدام ارایه نکرده است، اما پیش از این سهیل شاهین، یکی از مقام‌های این گروه، گفته بود که پیش از باز شدن مکاتب باید به برخی از "مشکلات عملی" رسیدگی صورت گیرد.

در این حال، سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، زنان و دختران افغان از تمام بخش‌های اجتماع به ویژه از آموزش و پروش و کار در نهادهای دولتی و رسانه‌ای دور رانده شده اند.

به گفتۀ این سازمان پیش از این، ۳۶ درصد کارمندان رسانه‌ای و ۲۸ درصد نمایندگان پارلمان، والیان و معاون والی‌ها را زنان تشکیل می‌دادند که در حال حاضر همۀ آنان توسط طالبان از این بخش‌ها حذف شده اند.

این سازمان افزوده است: "بسیار مهم است که در جریان مذاکرات و گفتگوها با طالبان، حقوق زنان و دختران به یک موضوع غیرقابل مذاکره مبدل شود. این ممکن است آخرین فرصتی باشد که تا اطمینان حاصل کنیم که نیمی از جمعیت این کشور برای همیشه ناپدید نمی‌شود."

عفو بین‌الملل همچنین ابراز نگرانی کرده است که بسیاری از زنان فعال با تهدید، توقیف، اختطاف مواجه اند و در ماه‌های اخیر برخی از زنان که در نظام قبلی کار می‌کردند، به گونۀ مرموز کشته و یا ناپدید شده اند.

بر اساس معلومات این سازمان در دو ماه گذشته، ۳۰ فعال حقوق زن و اعضای خانواده‌های شان که در تظاهرات‌ها بر ضد طالبان نقش داشتند، توسط این گروه بازداشت شدند. همچنین ۴۰ زن معترض دیگر در ولایت بلخ به دلایل مختلف توسط افراد طالبان توقیف و یا اختطاف شده اند.

این در حالی است که اخیراً دیدبان حقوق بشر از جامعه بین المللی خواست تا در پاسخ به تصمیم طالبان مبنی بر مسدود نگهداشتن مکاتب دختران، به معافیت سفر مقام‌های این گروه پایان بخشد.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر، به تاریخ ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) با نشر بیانیه‌ای گفت: "دولت‌ها باید از پایان دادن به معافیت‌های ممنوعیت سفرهای که برخی از رهبران ارشد طالبان را محدود می‌کند، حمایت کنند. آن‌ها باید از نشست‌های که سبب ایجاد اعتبار برای رهبران طالبان می‌شود، خودداری کنند."

مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر از کشورهای کمک‌کنندۀ به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، آلمان بریتانیا و اتحادیۀ اروپا خواسته است که در این خصوص اقدامات جدی را روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG