لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار لغو محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران در افغانستان شد


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه کارنامۀ حقوق بشری افغانستان را به بررسی گرفت
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه کارنامۀ حقوق بشری افغانستان را به بررسی گرفت

شورای حقوق بشر ملل متحد روز دوشنبه ۲۹ اپریل (دهم ثور) در نشستی در مقر این شورا در شهر ژنیو، کارنامۀ حقوق بشری افغانستان را به بررسی گرفته و وضعیت حقوق بشر، به ویژه زنان و دختران، را در افغانستان مایۀ نگرانی خواند.

شرکت کنندگان این نشست، به شمول نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای دیگر، از طالبان خواستند محدودیت‌های وضع شده بر حقوق زنان و دختران افغان را لغو کنند.

طالبان در بیش از دو نیم سال گذشته که دو باره بر افغانستان حاکم شده اند، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان وضع کرده و آنان را از حق آموزش و کار محروم کرده اند.

نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در این نشست گفت که مردم افغانستان "شاهد نقض سیستماتیک حقوق اساسی و طبیعی" شان اند که به گفتۀ وی بیشترین صدمه به زنان وارده شده است.

انار کلی هنریار، فعال حقوق بشر، در این نشست گفت که با برگشت طالبان به قدرت محدودیت‌ها براقلیت‌های قومی و مذهبی افزایش یافته است. او افزود که "۹۹ درصد" سیک‌های افغان، مجبور به ترک افغانستان شده اند.

نماینده ایالات متحده در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت حقوق‌ بشر در افغانستان، طالبان را ترغیب کرد تا همه فرامین و فتواهای "تبعیض‌آمیز" به ویژه فرامینی را لغو کنند که حق کار و آموزش را از زنان سلب می‌کند.

نمایندۀ فرانسه نیز ضمن تاکید بر احترام به حقوق بشر در افغانستان به ویژه حق زنان، کودکان و اقلیت‌ها، خواستار احیای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شد.

طالبان پس از حاکمیت مجدد بر افغانستان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و وزارت امور زنان را منحل اعلام کردند.

نمایندگان شماری از کشورهای اسلامی به شمول ترکیه، کویت و اندونیزیا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت وخیم حقوق بشری در افغانستان خواستار لغو محدودیت‌های طالبان بر کار و آموزش زنان شدند. نمایندۀ ترکیه همچنان بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

حکومت طالبان تا کنون در مورد نشست اخیر شورای حقوق بشر ملل متحد در مورد افغانستان واکنش نشان نداده است، اما پیش از این، انتقادها از وضعیت وخیم حقوق بشری در افغانستان را رد کرده و آن را "تبلیغات" و "دور از واقعیت" خوانده است.

طالبان همواره گفته اند که حقوق زنان و دختران در افغانستان بر اساس شریعت اسلام تامین است و نیز محدودیت بر کار و آموزش زنان و دختران را "موضوع داخلی" افغانستان عنوان کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG