لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از افزایش مهاجرت از افغانستان هشدار داد


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از افزایش مهاجرت از افغانستان به دلیل هراس روز افزون از سقوط اقتصادی در این کشور هشدار داده و خواستار کمک‌های اقتصادی فوری برای افغانستان شد.

فلیپو گرندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خبرنگاران گفت: "ما در معرض خطر وقوع انفجاری استیم که یقیناً باعث بیجا شدن مردم در داخل کشور خواهد شد، اما در یک مقطع زمانی [سبب مهاجرت] به خارج از کشور به دنبال شرایط بهتر زندگی نیز خواهد شد."

سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران بشری در جهان قرار دارد.

به گفتۀ گروه‌های امداد رسان، انتظار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه شوند، زیرا پس از بازگشت طالبان به قدرت، اقتصاد در آستانه فروپاشی قرار گرفته و کمک‌های بین المللی همچنان متوقف شده است.

آقای گرندی گفت که هنوز هم می‌توان از این بحران جلوگیری کرد، اما این امر مستلزم اقدام سریعتر برای ایجاد یک سیستم تضمین کننده فعالیت اقتصادی، ادامه خدمات و ازسرگیری جریان پول نقد به افغانستان می‌باشد.

او افزود که تا چند روز دیگر به تهران سفر خواهد کرد تا در مورد این موضوع با رهبران ایران گفتگو کند. ایران برای دهه‌ها یکی از مقاصد اصلی مهاجرین افغان بوده است که از جنگ و مشکلات اقتصادی فرار می‌کردند.

باوجود بحران قحطی در افغانستان، ایران اخیراً ده‌ها هزار افغان را هر هفته جبراً به افغانستان رد مرز می‌کند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ۳.۴ میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که نزدیک به دو میلیون آن مهاجرین غیرقانونی اند.

علاوه بر این، بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، حدود ۳.۵ میلیون افغان در داخل کشورشان بیجا شده اند که بسیاری از آنان قبل از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست، از محلات اصلی شان بیجا شده بودند.

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مورد اینکه چه تعداد شهروند افغانستان پس از تسلط طالبان بر آن کشور بیجا و یا پناهنده شده اند، معلومات ارایه نکرد.

در همین حال صندوق پولی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در بزرگترین درخواست کمک برای یک کشور واحد، جهت جلوگیری از فروپاشی نظامی صحی و فراهم آوری مواد غذایی، آموزش و دیگر خدمات حیاتی اجتماعی برای کودکان و خانواده‌های افغان خواستار دو میلیارد دالر شد.

یونیسف گفته است که با این پول نیازمندی‌های فوری بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان که نصف آن کودکان اند، برآورده خواهد شد.

این نهاد ملل متحد روز سه شنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) گفت که وضعیت بشری در افغانستان رو به وخامت است و مردم آن کشور در آستانۀ زمستان "با اختلال تکاندهنده در زمینۀ ارایۀ خدمات صحی، بحران فاجعه‌بار غذایی، خشکسالی، شیوع سرخکان، اسهالات حاد، پولیو و دیگر بیماری‌های قابل پیشگیری" روبرو اند.

یونیسف گفته است که این اداره در صورت دریافت دو میلیارد دالر خدمات نجات‌دهنده را برای کودکان افغان فراهم کرده و تداوم ارایۀ خدمات اساسی چون صحت و آموزش را برای آنان تضمین خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG