لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد در مورد کشتار غیرنظامیان در دایکندی تحقیق می‌کند 


دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که در تلاش است تا حقایق در مورد رویداد هفته گذشته در سیوک از مربوطات نیلی مرکز دایکندی را روشن سازد.

یوناما امروز پنجشنبه اول دسمبر (۱۰ قوس) در رشته تویت‌های گفته است که گزارش‌های بسیار جدی از کشتار فراقانونی غیرنظامیان وجود دارد.

یوناما حداقل هشت کشته از جمله کشتار کودکان را در آن رویداد یادآور شده است.

دفتر هیات ملل متحد گفته است: "یوناما به طالبان در مورد نیاز به تحقیقات معتبر و پاسخگویی سفارش کرده است."

پیش از این ادعاهای در مورد کشتار غیرنظامیان در دایکندی وجود داشت.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که در ترکیه به سر می‌برد، گفته است که در حملۀ طالبان بر روستای سیوک نیلی مرکز ولایت دایکندی، نه تن به شمول یک زن و سه کودک از دو فامیل جان باخته اند.

او ناوقت روز جمعه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) گفته بود: "از مجامع حقوق بشری می‌خواهم که پیرامون قضیه رسیدگی و اقدامات مقتضی نمایند و از دولت‌های که پول‌های سیل‌آسا به این گروه (طالبان) کودک کش سرازیر می‌کنند، نیز می‌خواهم که روند تقویت این اداره ظالم را متوقف کنند".

محمدسرور دانش، معاون پیشین رییس جمهور افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کشتار غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان با هیچ منطقی توجیه‌پذیر نیست.

آقای دانش نیز با اشاره به کشتار نه مرد، زن و کودک در دایکندی از جامعۀ بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری، به ویژه هیات معاونت ملل متحد در افغانستان خواسته که با بررسی این حمله، آنچه او جنایت خوانده، از تداوم عملکرد ضدبشری طالبان و کشتار غیرنظامیان جلوگیری کنند.

اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان، گزارش‌ها دربارۀ کشتار غیرنظامیان و به ویژه کودکان در ولایت دایکندی را رد کرده و گفته است که تمامی افراد کشته شده "بغاوت‌گران" بوده اند.

تکور افزود که نیروهای طالبان پس از آن برای سرکوب یک گروه مسلح "بغاوت‌گر" در منطقه "سیوک" از مربوطات نیلی مرکز دایکندی دست به کار شدند که این افراد از گذاشتن سلاح‌های شان به زمین خودداری کردند.

او افزود که نیروهای این گروه برای خلع سلاح این افراد به محل رفته بودند که با واکنش آنان مواجه شده که در نتیجه، ده نفر به شمول یک تن از افراد این گروه کشته شدند.

XS
SM
MD
LG