لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ادعای کشتار غیرنظامیان در دایکندی را رد کردند


شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی
شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی

همزمان با ادعاها دربارۀ "کشتار دو خانواده به شمول کودکان و زنان توسط طالبان در دایکندی، صندوق وجهی سازمان ملل متحد در افغانستان (یونیسف) کشته‌شدن چهار کودک در این ولایت را محکوم کرده است.

اما وزارت داخلۀ حکومت طالبان در واکنش به کشتار غیرنظامیان به شمول کودکان، هرگونه وارد شدن تلفات به غیرنظامیان در این ولایت را رد کرده است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که در ترکیه به سر می‌برد، گفته است که در حملۀ طالبان بر روستای "سیوک " نیلی، مرکز ولایت دایکندی، نه تن به شمول یک زن و سه کودک از دو خانواده جان باخته اند.

او ناوقت روز جمعه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) در صفحۀ فیسبوک خود این حمله را محکوم کرده و آن را عمل "ضد بشری" خوانده است.

محقق در ادامه نوشته است: "از مجامع حقوق بشری می‌خواهم که پیرامون قضیه رسیدگی و اقدامات مقتضی نمایند و از دولت‌های که پول‌های سیل‌آسا به این گروه (طالبان) کودک‌کش سرازیر می‌کنند، نیز می‌خواهم که روند تقویت این اداره ظالم را متوقف کنند."

محمد سرور دانش، معاون پیشین رییس جمهور افغانستان، نیز گفته است که "گروه حاکم نامشروع طالبان" بار دیگر در دایکندی فاجعه آفریده است.

دانش با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "کشتار غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان با هیچ منطقی توجیه‌پذیر نیست" و به گفتۀ او، از بیشتر از یکسال به این طرف، مردم در هیچ نقطۀ افغانستان امنیت ندارند و آشکارا مورد تعرض افراد طالبان قرار می‌گیرند.

این مقام حکومت پیشین افغانستان با اشاره به کشتار نه مرد، زن و کودک در دایکندی از جامعۀ بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری، به ویژه هیات معاونت ملل متحد در افغانستان خواسته که با بررسی این حمله، آنچه او جنایت خوانده، از تداوم عمل‌کرد ضدبشری طالبان و کشتار غیرنظامیان جلوگیری کنند.

صدای امریکا تا اکنون نتوانسته است این ادعاها را مستقلانه تایید کند، اما صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان در افغانستان (یونیسف) گفته است که در این حمله، چهار کودک که از یک تا چهار سال عمر داشته اند، جان باخته اند.

یونیسف از عاملان این حمله نام نبرده، اما این رویداد را نکوهش کرده و آن را "هولناک" خوانده است. این ادارۀ ملل متحد افزوده است: "ما از همۀ طرف‌ها می‌خواهیم که به تعهدات خود مطابق به قوانین بین‌المللی برای حمایت از کودکان در همه زمان‌ها عمل کنند."

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در افغانستان همچنان اضافه کرده که کودکان در افغانستان باید اجازه داشته باشند در صلح و محیطی زندگی کنند که در آن بتوانند رشد کنند و توانایی‌های خود را به کار بگیرند.

واکنش طالبان

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان، گزارش‌ها دربارۀ کشتار غیرنظامیان و به ویژه کودکان در ولایت دایکندی را رد کرده و می‌گوید که تمامی افراد کشته شده "بغاوت‌گران" بوده اند.

تکور افزود که نیروهای طالبان پس از آن برای سرکوب یک گروه مسلح "بغاوت‌گران" در منطقه "سیوک" از مربوطات نیلی مرکز دایکندی دست به کار شدند که این افراد از گذاشتن سلاح‌های شان به زمین خودداری کردند.

او افزود که نیروهای این گروه برای خلع سلاح این افراد به محل رفته بودند که با واکنش آنان مواجه شده که در نتیجه، ده نفر به شمول یک تن از افراد این گروه کشته شدند.

سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان اضافه کرد که در این درگیری دو تن از افراد این گروه و چهار نفر از طرف مقابل زخمی شده است. به گفتۀ او، تمامی کسانیکه در این درگیری کشته شدند، افراد مسلح و "بغاوت‌گران" بوده اند.

طالبان همواره اعضای "جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود را "بغاوت‌گران" می‌خوانند، اما برخی از رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از منابع خود گزارش داده اند که افراد کشته شده غیرنظامیان بوده و عضویت این جبهه را نداشته اند.

XS
SM
MD
LG