لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از نا‌امنی و ادعای نقض حقوق بشر؛ هیات یوناما از پنجشیر دیدن کرد 


هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز سه شنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) گفت که در پی نگرانی‌های این اداره در مورد ناامنی و ادعا‌های نقض حقوق بشر، تیم‌های سیاسی و حقوق بشری این ادارهٔ ملل متحد از پنجشیر دیدن کردند.

یوناما با نشر این خبر گفته است که تیم‌های این اداره با محمد نسین نوری، والی طالبان برای پنجشیر، ملاقات کرد. اما در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

یوناما افزوده است که "حساب دهی و حفظ حقوق تمام افغان‌ها، نکات کلیدی برای رسیدن به صلح است. یوناما درین راستا به نظارت خویش ادامه خواهد داد."

ماه گذشته، ویدیو‌های در رسانه‌های اجتماعی نشر و ادعا شد که طالبان در ولایت پنجشیر دست به کشتار اسیران جنگی زده اند.

برخی از باشندگان ولسوالی درۀ این ولایت مدعی شده بودند که ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی از اوایل ماه سنبله بود که در آن، جنگجویان طالبان هشت نفر از اعضای جبهۀ مقاومت را که باشندگان ولسوالی‌های دره و خنج بودند، در کوه‌های درۀ کرامان این ولسوالی کشته اند.

وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش به آن گفت که "تحقیقات جدی" را در این مورد راه اندازی می‌کند.

این وزارت گفته بود: "بعد از بررسی‌ها و تحقیقات اگر ثابت شد، این ویدیوها تازه است و مربوط ولایت پنجشیر، آن‌های که اسیران را به گلوله بسته اند، حتماً دستگیر کرده و به پنجهٔ قانون خواهیم سپرد."

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، با اشاره به این تحقیقات گفته بود که طالبان مسوولیت اقدامات نیروهای شان را بر عهده دارند.

آقای بنیت ناوقت روز یکشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۶ سنبله) در صفحهٔ تویترش نوشت: "تحقیقات و هرگونه تعقیب قضایی باید به طور واقعی و مطابق به معیارهای بین‌المللی انجام شود."

پیش از این نیز یوناما ضمن ابراز نگرانی از ادعاها در مورد نقض حقوق بشر در پنجشیر و جاهای دیگر گفته بود: "طرفین به شمول احترام به حقوق زندانیان، مکلفیت های واضح بین‌المللی دارند. یوناما وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان تمام جنایت ها است."

همزمان با تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، جبههٔ مقاومت تحت رهبری احمد مسعود در پنجشیر شکل گرفت، جاییکه طالبان و افراد این جبهه از اگست ۲۰۲۱ میلادی به اینسو با هم درگیر اند و همواره از وارد کردن تلفات به همدیگر خبر می‌دهند.

XS
SM
MD
LG