لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: تحقیقات کشتار فراقضایی در پنجشیر مطابق به معیارهای بین المللی انجام شود


به دنبال اظهارات وزارت دفاع حکومت طالبان در مورد تحقیقات ادعاهای کشتار اسیران جنگی در پنجشیر توسط جنگجویان این گروه، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که این تحقیقات باید مطابق به معیارهای بین‌المللی انجام‌شود.

وزارت دفاع حکومت طالبان به تاریخ ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) در واکنش به ویدیوهای نشرشده در شبکه‌های اجتماعی و ادعاهای منبی بر کشتار اسیران جنگی در پنجشیر با نشر اعلامیه‌ای گفت که "تحقیقات جدی" در این باره آغاز شده است.

این وزارت افزود: "بعد از بررسی‌ها و تحقیقات اگر ثابت شد، این ویدیوها تازه است و مربوط ولایت پنجشیر، آن‌های که اسیران را به تیر بسته اند، حتماً دستگیر کرده و به پنجه قانون خواهیم سپرد."

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، با اشاره به این تحقیقات گفته است که طالبان مسوولیت اقدامات نیروهای شان را بر عهده دارند.

آقای بنیت ناوقت روز یکشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۶ سنبله) در صفحهٔ تویترش نگاشته است: "تحقیقات و هرگونه تعقیب قضایی باید به طور واقعی و مطابق به معیارهای بین‌المللی انجام شود."

طالبان و جبهۀ مقاومت هفته گذشته ادعا کردند که تلفات سنگینی را به همدیگر در پنجشیر وارد کرده اند و همزمان با این ادعاها، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است که افراد مسلح طالبان در یک ساحۀ کوهستانی، گروهی از افراد را که ادعا شده است جنجگویان اسیر شدۀ جبهۀ مقاومت اند، اعدام صحرایی کرده و به گلوله می‌بندند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در یک پیام تویتر نگاشته است که به پیگیری جریانات در پنجشیر ادامه می‌دهد. یوناما نوشته است: "گزارش‌های مبنی بر ادعای کشتار اسیران توسط طالبان معتبر به نظر می‌رسد. عاملان آن باید پاسخگو قرار گیرند. تحقیقات طالبان باید شفاف بوده و با جدیت انجام شود."

پیش از این نیز یوناما ضمن ابراز نگرانی از ادعاها در مورد نقض حقوق بشر در پنجشیر و جاهای دیگر گفته بود: "طرفین به شمول احترام به حقوق زندانیان، مکلفیت های واضح بین‌المللی دارند. یوناما وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان تمام جنایت ها است."

برخی از باشندگان ولسوالی درۀ این ولایت مدعی شدند که این ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی از هفتۀ گذشته است که در آن، جنگجویان طالبان هشت نفر از اعضای جبهۀ مقاومت را که باشندگان ولسوالی‌های دره و خنج بودند، در کوه‌های درۀ کرامان این ولسوالی کشته اند.

ریچارد بنیت قبلاً به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داده بود که زیر حاکمیت طالبان، وضعیت حقوق بشر رو به وخامت نهاده است و این وضعیت "نزول به سمت استبداد" است.

اما حکومت طالبان این اظهارات گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد را "غیرمسوولانه و عقده‌مندانه" خواند.

XS
SM
MD
LG