لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: ۵۰۰ هزار دختر و پسر در صنوف آموزشی محلی درس می‌خوانند


صنف‌های آموزشی محلی، از طریق "برنامه آموزش مبتنی بر جامعه" توسط یونیسف در سراسر افغانستان راه‌اندازی شده است
صنف‌های آموزشی محلی، از طریق "برنامه آموزش مبتنی بر جامعه" توسط یونیسف در سراسر افغانستان راه‌اندازی شده است

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در یک گزارش تازه گفته است که در حال حاضر ۵۰۰ هزار دختر و پسر در صنوف آموزشی محلی در افغانستان مصروف آموزش اند.

یونیسف روز دوشنبه، ۲۲ می (اول جوزا) گفت که برای بسیاری از دختران، آموزش در صنوف آموزشی محلی تنها راه فراگیری آموزش است.

اینی کیندراکوچ، رییس دفتر ساحوی یونیسف برای مناطق مرکزی افغانستان، در یک پیام تصویری گفته است: "یونیسف می‌تواند با حمایت دوامدار از نهادهای مددرسان، تعداد صنوف درسی محلی را به ۲۱ هزار در سراسر افغانستان افزایش دهد. این بدان معنا است که ۱۰۰ هزار کودک خواهند توانست به مکتب بروند و حق آموزش هزاران دختر تامین شود."

این صنف‌های آموزشی محلی، از طریق "برنامه آموزش مبتنی بر جامعه" توسط صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در سراسر افغانستان راه‌اندازی شده است.

اخیراً صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان از گسترش برنامه‌های آموزشی خود برای کودکان افغان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و گفته بود که قرار است در این سال، به ۶۰۰ هزار کودک در افغانستان زمینهٔ آموزش را فراهم کند.

در افغانستان کودکان تا صنف سوم در مکاتب روستایی و صنوف محلی درس می‌خوانند و بعد از صنف سوم به آموزش در مکاتب ابتدایی ادامه می‌دهند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر ۴.۲ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم اند که ۶۰ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

صنوف آموزشی محلی در حالی در افغانستان به ۲۱ هزار افزایش می‌یابد و ۵۰۰ هزار کودک پسر و دختر دروس ابتدایی را از این طریق می‌آموزند که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ نه تنها دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند، بلکه زنان و دختران را از تحصیلات عالی نیز محروم ساختند.

همچنان حکومت طالبان در اواخر ماه حمل سال روان خورشیدی، ۶۲۰ صنف آموزشی محلی را در ولایت‌های قندهار و هلمند تا "امر ثانی" مسدود کردند.

گرچه طالبان گفته اند که برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه و همچنان دانشگاه‌ها تلاش‌ها جریان دارد، اما هنوز هیچ پیشرفتی در زمینه صورت نگرفته است.

با این وجود بارها جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری از طالبان خواسته اند که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران و زنان بگشایند، اما حکومت این گروه به این خواست‌های جامعه جهانی لبیک نگفته است.

XS
SM
MD
LG