لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: در افغانستان ۲۱ میلیون دالر بودجه کمبود داریم


 آرشیف
آرشیف

صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که این اداره با کمبود شدید بودجه برای غذای آمادۀ درمانی سوتغذیه در افغانستان مواجه است.

میلانی گالوین، رییس بخش تغذیه یونیسف امروز پنجشنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) در یک نوار تصویری گفت که بدون بودجه اضافی برای ذخیره امکانات بهداشتی نجات دهنده، هزاران کودک ممکن است بر اثر سوتغذیه حاد شدید در افغانستان جان دهند.

به گفتۀ گالوین، در حال حاضر ۸۷۵ هزار کودک از سوتغذیه حاد شدید در افغانستان رنج می‌برند و این بیماری در کوتاه مدت تهدیدکنندۀ زندگی کودکان است. او افزود که سوتغذیه حاد شدید در درازمدت می‌تواند مشکلات نمو و رشد ذهنی را به همراه داشته باشد که کودک را در طول زندگی تحت تاثیر قرار دهد.

رییس بخش تغذیه یونیسف افزود که راه حلی ساده وجود دارد و آن استفاده از غذای آمادۀ درمانی است که این سازمان آن را برای شفاخانه‌ها و هزاران مرکز صحی در سراسر افغانستان توزیع می‌کند.

گالوین گفت که این غذای درمانی بستهٔ کوچک کارا و موثر است که می‌تواند کودکان مبتلا به سوتغذیه حاد شدید را در مدت کمتر از هشت هفته درمان کند.

اما او افزود: "ما با کمبود بودجه مواجه هستیم و نمی‌توانیم غذای درمانی را تهیه کنیم که برای درمان ۸۷۵ هزار مورد سوتغذیه حاد شدید در سال ۲۰۲۳، نیاز داریم. ما کمبود بودجه ۲۱ میلیون دالری داریم که باید این کمبودی پر شود".

به گفتۀ گالوین این بودجه مورد نیاز برای آموزش مشاوران تغذیه، کارکنان بهداشت جامعه، پرستاران تغذیه و داکتران نیز استفاده خواهد شد تا آنان بتوانند کودکان دارای سوتغذیه شدید را شناسایی و درمان کنند.

رییس بخش تغذیه یونیسف گفت که این سازمان با این بودجه می‌تواند در محیط‌ های شهری متراکم که در حال حاضر از خدمات کمتری برخوردار استند، بیشتر حضور یابد.

گالوین تاکید کرد که سو تغذیه حاد شدید می‌تواند "حکم اعدام" باشد، اما با منابع مناسب می‌شود آن را متوقف کرد.

برعلاوۀ کودکان، یونیسف قبلاً از افزایش ۵۰ درصدی مادران و دختران نوجوان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان خبر داده بود.

زیوایی موریرا، مشاور تغذیه در بخش جنوب آسیای این صندوق به تاریخ ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) گفته بود که در حال حاضر، ۸۰۰هزار زن و دختر نوجوان در افغانستان دچار سوتغذیه استند که این آمار افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این مقام یونیسف از جامعۀ جهانی خواسته بود که برای تضمین تغذیه مناسب برای زنان و دختران نوجوان در افغانستان گام بردارد و تاکید کرده که سرمایه‌‌گذاری در برنامه‌های تغذیه مورد نیاز برای زنان و دختران جوان می‌تواند این روند را معکوس کند.

این در حالی است که بر اساس آمار برنامه جهانی غذا موارد سوتغذیه در افغانستان به بلندترین سطح رسیده و نیم جمعیت این کشور در طول سال گرسنگی شدید را تحمل می‌کنند.

تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ که با توقف کمک‌های خارجی، تحریم‌های مقامات این گروه، توقف انتقالات بانکی و راکدشدن میلیاردها دالر ذخایر ارزی افغانستان همراه بود، میلیون‌ها افغان را به فقر و گرسنگی کشاند.

XS
SM
MD
LG