لینک های دسترسی

Breaking News

هیات عالی‌رتبهٔ ملل متحد به منظور تامین حقوق زنان به کابل سفر کرده است


فرحان حق، معاون سخنگوی منشی عمومی ملل متحد
فرحان حق، معاون سخنگوی منشی عمومی ملل متحد

معاون سخنگوی سرمنشی ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) گفت که یک هیات عالی‌رتبهٔ این سازمان به کابل سفر کرده است تا در مورد "آپارتاید مبتنی بر جنسیت" که طالبان ایجاد کرده اند،‌ نگرانی خود را بیان کند.

طالبان پس از آنکه ۱۷ ماه قبل بر قدرت رسیدند، به طور روز افزون محدودیت‌های سختگیرانه‌ را بر زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع و آنان را نه تنها از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند. طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند.

علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

فرحان حق،‌ معاون سخنگوی ملل متحد، گفت که هیات این سازمان که روز دوشنبه وارد کابل شد، شامل امینه محمد، معاون منشی عمومی، و سیما بحوث، رییس اجراییهٔ زنان در ملل متحد، می‌شود.

او گفت که خالد خیاری، یک مقام ارشد امور سیاسی سازمان ملل متحد نیز در جمعی این هیات شامل است،‌ اما به دلایل مسایل امنیتی از ارایه جزییات بیشتر در مورد اجتناب کرد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، هفتهٔ گذشته"حمله بی سابقه و سیستماتیک به حقوق زنان و دختران" توسط طالبان را محکوم کرد که به گفته او،‌ اقدام طالبان موجب ایجاد "آپارتاید مبتنی بر جنسیت" می‌شود.

این هیات ارشد سازمان ملل متحد قبل از رسیدن به کابل، در چندین کشور منطقه به شمول حوزهٔ خلیج، آسیا و اروپا در مورد حقوق زنان و دختران و توسعهٔ پایدار، گفتگو کردند.

به گفتهٔ‌ سخنگوی ملل متحد، با در نظر داشت اجماع واضح در مورد حقوق زنان و دختران و دسترسی‌ آنان به کار و آموزش، از هیات این سازمان خواسته شده تا "فوریت وضعیت” را به طالبان بیان کند.

در همین حال، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، روز چهار‌شنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) در یک رشته از تویت‌ها گفته است که با این هیات عالی‌رتبهٔ ملل متحد ملاقات کرده است.

کرزی در یکی از تویت‌ها از کمک‌های ملل متحد برای افغانستان اظهار سپاس کرده و خواستار تداوم این همکاری های شده است. رییس جمهور پیشین افغانستان همچنین گفته است در جریان این ملاقات در مورد "اهمیت حیاتی تعلیم صحبت گردید و بر بازگشایی مراکز تعلیمی و تحصیلی بروی دختران در کشور و برگشت زنان بر وظایف شان تاکید صورت گرفت."

سفر این هیات در حالی به کابل صورت گرفته است که مرسل نبی‌زاده، عضو پیشین پارلمان افغانستان، روز یکشنبه ۱۵ جنوری در منزلش از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد. سخنگوی ملل متحد گفته است قتل مرسل نبی‌زاده برای گوتیرش ''تکان‌دهنده'' بوده است.

پس از ممنوعیت کار زنان و دختران در سازمان‌‌های غیرحکومتی، بسیاری از سازمان‌های بین المللی فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق آوردند. اما ملل متحد به فعالیت خود در افغانستان همچنان ادامه داده است.

با آنهم به تازگی سه سازمان بین‌المللی - موسسۀ پاملرنه، کمیتهٔ بین‌المللی نجات و سازمان حفاظت از کودکان - پس از آن بخشی از فعالیت‌ خود را از سر گرفتند که تضمین‌هایی را از سوی مقامات طالبان مبنی فعالیت کارمندان صحی زن، دریافت کرده اند.

XS
SM
MD
LG