لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از امریکا خواست تا به تحریم اقتصادی کیوبا پایان دهد


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

مجمع عمومی ملل متحد روز پنجشنبه با اکثریت آرا قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن از ایالات متحده خواسته شد که به تحریم اقتصادی کیوبا پایان دهد.

ایالات متحده می خواست در این قطعنامه بر کیوبا فشار اعمال شود تا اقداماتی را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور رویدست بگیرد، اما تلاش ایالات متحده به خاطر تعدیل متن این قطعنامه ناکام ماند.

برداشتن تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه کیوبا تنها از صلاحیت های کانگرس ایالات متحده امریکا است، اما قطعنامه اخیر مجمع عمومی ملل متحد فشار سنگین سیاسی علیه واشنگتن تلقی می شود.

تنها ایالات متحده امریکا و اسراییل علیه تصویب این قطعنامه رای دادند در حالیکه ۱۸۹ کشور دیگر از این قطعنامه حمایت کرد.

اوکراین و مالدووا از رای دادن به این قطعنامه خودداری کردند.

برونو رادریگز، وزیر خارجه کیوبا گفت که ایالات متحده امریکا فاقد "صلاحیت اخلاقی" به خاطر انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کیوبا و یا کشور های دیگر است.

آقای رادریگز پیش از آغاز رای گیری در مورد قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد گفت: "تحریم اقتصادی (کیوبا) نقض اهداف و اصول منشور ملل متحد و قوانین بین المللی است... تحریم اقتصادی یک اقدام تجاوزکارانه و یک اقدام برای جنگ اقتصادی است که منجر به اخلال صلح و نظم بین المللی می شود."

اما نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده امریکا در ملل متحد گفت که تصمیم اخیر مجمع عمومی ملل متحد به ضرر مردم کیوبا می باشد.

خانم هیلی افزود: "شما با این کار تان (تصویب قطعنامه) به ایالات متحده امریکا آسیب نمی رسانید. شما در حقیقت به مردم کیوبا آسیب می رسانید و به رژیم این کشور می گویید که برخورد تان با مردم تان قابل قبول است."

روابط بین واشنگتن و هاوانا در سال های اخیر ریاست جمهوری بارک اوباما در حال بهبود بود اما با روی کار آمدن دونالد ترمپ، این روابط دوباره به سردی گراییده است.

XS
SM
MD
LG