لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد محدودیت‌ها بر حق کار و آموزش زنان در افغانستان را محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل متحدروز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان را محکوم کرده و از آن گروه خواست تا ممنوعیت‌های وضع شده را لغو کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این قطعنامه را که بیش از ۹۰ کشور جهان از آن اعلام حمایت کرده اند، با اکثریت آرا تصویب کرد.

در قطعنامهٔ شماره ۲۶۸۱، شورای امنیت سازمان ملل متحد بر تعهد قوی خود به حمایت از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان و همچنین حمایت مستمر از مردم این کشور تاکید کرده است.

کمک‌های بشردوستانه، وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی، امنیت، تروریزم، مواد مخدر، بحران اقتصادی، اجتماعی، گفتگو و مشارکت، حکومت‌داری، حاکمیت قانون از جمله چالش‌هایی برشمرده شده در قطعنامه است که افغانستان هم اکنون با آن روبرو است.

قطعنامهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین بر اهمیت مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در تلاش‌ها برای ارتقای صلح و امنیت و افزایش نقش آنان در تصمیم‌گیری‌ها و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و افراد آسیب‌پذیر تاکید کرده است.

اعضای شورای امنیت ملل متحد طی این قطعنامه "نگرانی عمیق خود را از کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان، به ویژه عدم دسترسی برابر زنان و دختران به آموزش، فرصت‌های اقتصادی، دسترسی به کار، مشارکت در زندگی عامه، آزادی رفت و آمد، عدالت و خدمات اساسی که فقدان آنها صلح، ثبات و رفاه را در کشور غیر قابل دسترس می‌سازد." ابراز کرده است.

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر فعالیت کاری و آموزشی زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند. این گروه نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند. طالبان می گویند که بر اساس "شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی" به زنان اجازه کار و تحصیل می‌دهند.

قطعنامه، ممنوعیت طالبان بر کار زنان در ادارات ملل متحد را در تاریخ این سازمان "بی‌پیشینه" توصیف کرده و می‌گوید که این ممنوعیت حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می‌کند. قطعنامه همچنین بر "نقش حیاتی زنان در جامعه افغانستان" تاکید می‌کند.

ملل متحد یکبار دیگر تاکید کرده که ارایه موثر کمک‌های بشردوستانه مستلزم اجازه دسترسی کامل، سریع، مصوون و بدون مانع مطابق با قوانین بین‌المللی برای همه نهادهای بشردوستانه از جمله زنان بوده و ممنوعیت کار زنان در ادارات ملل متحد، علاوه بر محدودیت‌های قبلی، تاثیر منفی و شدیدی بر فعالیت‌های سازمان ملل خواهد داشت.

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در ملل متحد، با نشر بیانیه‌ای از قطعنامهٔ شورای امنیت استقبال کرده و گفت: "قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که امروز به اتفاق آرا تصویب شد، پیامی روشن به طالبان می‌فرستد: ما سرکوب زنان و دختران افغان را محکوم می‌کنیم و خواهان لغو سریع فرامین غیرقابل دفاع شما هستیم. در حالی که زنان و دختران افغانستان از حقوق بشری و آزادی‌های اساسی خود محروم هستند، جامعه جهانی خاموش نخواهد ماند."

گرینفیلد افزود که طالبان برخلاف تعهدات‌شان به جامعهٔ جهانی و زنان و دختران افغان، مانع کار و آموزش آنها شده اند و "این احکام ظالمانه افغانستان را از دستیابی به ثبات، رفاه اقتصادی و رشد آینده باز می‌دارد. آنها زنان و دختران را در معرض خطر افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت و استثمار جنسی قرار می‌دهند. و آنها مانع رسیدن کمک های بشردوستانه نجات بخش به افغان هایی می‌شوند که نیاز مبرم دارند."

شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد نیاز به رسیدگی به وضعیت وخیم اقتصادی و بشری در افغانستان از جمله از طریق تلاش برای احیای سیستم‌های بانکی و مالی و استفاده از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور، نیز تاکید کرد.

پس از خروج نیروهای بین المللی و تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند. از جمله‌، حدود هفت میلیارد دالر این پول‌ها در بانک ذخیرهٔ فدارل در نیویارک نگهداشته شده بود.

اما جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی جواز استفاده از ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر کرد.

افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین وضعیت‌های اضطراری در جهان ثبت شده است. سازمان ملل تخمین می‌زند که شش میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار داشته و ۲۸ میلیون افغان یا دو سوم حصهٔ جمعیت این کشور به کمک نیاز دارند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی این قطعنامه را صادر کرده که قرار است انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، به تاریخ اول و دوم ماه می، کنفرانسی را برای ارزیابی وضعیت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، میزبانی کند.

در این نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان اشتراک خواهند کرد. ملل متحد گفته است که اشتراک‌کنندگان در این نشست که پشت درهای بسته برگزار می‌شود،‌ در مورد اهداف مشترک برای یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان بحث خواهند کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی این قطعنامه از طالبان خواسته است تا تمام محدودیت‌های را که زنان و دختران را از حقوق بشری و آزادی‌های اساسی آنان مانع می‌شوند، لغو کنند. قطعنامه همچنین از همه کشورها و سازمان‌ها خواسته تا از نفوذ خود، مطابق با منشور ملل متحد، برای حذف این محدودیت‌ها استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG