لینک های دسترسی

Breaking News

نشست ویانا: افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان مبدل شده است


احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان و داعش دو رخ یک سکه اند.
احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان و داعش دو رخ یک سکه اند.

اشتراک کنندگان نشست دوم ویانا با نشر اعلامیه‌ای ادعا کردند که با تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور به پناهگاه گروه‌های دهشت افگن تبدیل شده و توانایی عملیاتی این گروه‌ها در افغانستان افزایش یافته است، ادعایی که مقام‌های طالبان بارها آن را رد کرده اند.

نشست سه روزه چهره‌های مخالف طالبان در ویانا، پایتخت اتریش، روز چهارشنبه ۲۶ اپریل ( ۶ ثور) به پایان رسید. "جبهه مقاومت ملی افغانستان" با نشر اعلامیه‌ای هدف این نشست را اعتماد سازی و انسجام بین جریان‌های سیاسی، مدنی و نظامی مخالف طالبان عنوان کرده است.

در اعلامیه‌ای پایانی این نشست آماده است: "خطر گسترش تروریزم در منطقه به یک تهدید جدی مبدل شده است و آنچه زیر نام مبارزه علیه این گروه‌ها از سوی طالبان عنوان می‌شود، توهمی بیش نیست."

همزمان با برگزاری نشست ویانا، مقامات امریکایی روز سه‌شنبه از کشته شدن طراح اصلی حمله بر میدان هوایی کابل در اگست ۲۰۲۱ توسط طالبان خبر دادند. در آن حمله که به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ و در جریان عملیات پرهرج و مرج تخلیه از افغانستان صورت گرفت، ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند.

این در حالی است که قرار است انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، هفتهٔ آینده نشستی را برای ارزیابی وضعیت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر میزبانی کند.

احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی افغانستان" اعلام خبر کشته شدن یک عضو ارشد گروه داعش را پرسش برانگیز و یک کمپاین تبلیغاتی توسط طالبان خواند.

احمد مسعود در پایان نشست دوم ویانا به خبرنگاران گفت: "این یک تاکتیک برای تغییر افکار جهان است. این یک تاکتیک اساساً به هدف تاثیرگذاری روی نشست دوحه است که امیدوارم چنین نشود چون متاسفانه، رفتار، تاکتیک‌ها، و ذهنیت گروه داعش و طالبان مشابه است. این دو گروه دو روی یک سکه اند."

در همین حال، مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، از برگزاری نشست مخالفان طالبان در ویانا استقبال کرد.

مک‌کال در این مورد گفت: "از تلاش نیروهای ضد طالبان به خاطر متحد شدن در مخالفت با ظلم طالبان، به ویژه ظلمی که علیه زنان و دختران افغان و متحدین افغان ایالات متحده اعمال می‌شود، ستایش می‌کنم."

به نقل از آریانا نیوز، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به برگزاری نشست ویانا گفته است: "این نوع نشست‌ها به نفع افغانستان نیست و کسانی‌که چنین نشست‌ها را در خارج از کشور برگزار می‌کنند حمایت مردمی نداشته و در داخل کشور جای پای ندارند."

XS
SM
MD
LG