لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ:سند همکاری افغانستان-امریکا تقریباً بطور کامل تطبیق شده است


رئیس جمهوری محمد اشرف غنی این جلسات را ریاست می‌کند
رئیس جمهوری محمد اشرف غنی این جلسات را ریاست می‌کند

ریاست جمهوری افغانستان تطبیق "سند میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا" را مثبت خوانده و از تطبیق ۹۷.۳ درصدی این سند در بخش امنیتی و دفاعی خبر داده است.

بر اساس خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان "تدوین پلان امنیتی، بایومتریک‌شدن پولیس و آوردن اصلاحات در وزارت امور داخله، جلوگیری از سوء استفاده در قراردادها، ادغام پولیس سرحدی و نظم عامه به وزارت دفاع ملی، تقویت قوایی هوایی و کماندو" از جمله شاخص های تطبیق شدۀ این سند در بخش امنیتی و دفاعی بوده است.

در اعلامیۀ ارگ آمده است که با تکمیل اصلاحات در سکتور امنیتی و دفاعی و بررسی کامل پولیس خیالی، شاخص‌های دیگر این سند نیز تطبیق خواهد شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در جلسۀ کمیته عالی اجرایی"سند میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا" گزارشی که از سوی کمیتۀ چهارگانه-- امنیتی، دفاعی، حکومت‌داری خوب و مبازره با فساد اداری ارایه شده بود، مثبت ارزیابی کرد.

ارگ همچنان از تطبیق صد در صد شاخص‌های این سند در بخش صلح و ادغام مجدد شماری از شورشیان و نیز تطبیق ۹۵ درصد شاخص‌های آن در بخش حکومتداری خوب و مبارزه با فساد اداری خبر داده است.

این در حالی است که روند صلح و مذاکرات حکومت افغانستان با طالبان همچنان راکد باقی مانده و این کشور در جدول رده بندی کشورها از رهگذر فساد در سال ۲۰۱۶، با وصف بهبود نسبی در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، هنوز هم در میان ۱۷۶ کشور جهان در ردۀ ۱۶۹ قرار دارد.

نهایی‌سازی استراتیژی ملی مبازره با فساد اداری، تدویر جلسات شورای عالی حاکمیت قانون و مبارزه علیه فساد اداری و پیگیری قضایایی فساد اداری از شاخص های عمدۀ این سند در بخش مبارزه با فساد خوانده شده است.

جان بس، سفیر ایالات متحده برای افغانستان، و جان نیکولسن، قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع، از دستاوردهای حکومت افغانستان در عرصۀ تطبیق سند یادشده به ویژه در بخش اصلاحات و مبارزه با فساد قدردانی کرده و وعدۀ همکاری بیشتر داده اند.

جلسات کاری کمیتۀ ‌عالی اجرایی جهت تطبیق "سند میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا" از چهار ماه به اینسو تحت ریاست رئیس غنی برگزار شده و تا کنون سه جلسۀ آن تدویر یافته است.

XS
SM
MD
LG