لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: افریقای جنوبی به روسیه تسلیحات فرستاده است 


عکس آرشیف؛ یک پایگاه نظامیان افریقای جنوبی در شهر ریچارد بی که در آن مشق و تمرین مشترک نظامی روسیه، چین و افریقای جنوبی صورت گرفت
عکس آرشیف؛ یک پایگاه نظامیان افریقای جنوبی در شهر ریچارد بی که در آن مشق و تمرین مشترک نظامی روسیه، چین و افریقای جنوبی صورت گرفت

نمایندۀ ایالات متحده در امور افریقای جنوبی امروز ۱۱ می (۲۱ ثور) اتهام وارد کرد که افریقای جنوبی با وصف اعلام بی‌طرفی در جنگ اوکراین، مخفیانه به روسیه اسلحه فراهم کرده است.

روبین بریگیتی در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده مطمین است که تسلیحات و مهمات در یک کشتی باربری روسی بار شده بود. این کشتی به گفتهٔ وی این کشتی در ماه دسمبر در پایگاه نیروهای بحری افریقای جنوبی در کیپ تاون لنگر انداخته بود.

نمایندۀ ایالات متحده در امور افریقای جنوبی افزود که این کشتی پس از بارگیری دوباره به سمت روسیه حرکت کرد.

رسانه‌ها از بریگیتی نقل کرده که گفته است: "تسلیح روسیه فوق العاده جدی است و ما چنین نمی‌پنداریم که این موضوع حل شود و از افریقای جنوبی می‌خواهیم تا سیاست غیرمنسلک خود را در عمل پیاده کند."

سفارت ایالات متحده در افریقای جنوبی تا اکنون در این خصوص تبصره نکرده است.

وینسنت ماگوینیا، سخنگوی ریاست جمهوری افریقای جنوبی با نشر بیانیه‌ای گفته است که اظهارات بریگیتی "مایوس‌کننده" است و "روحیهٔ همکاری و مشارکت" را میان امریکا و افریقای جنوبی تضعیف می‌کند.

در این بیانیه آمده است: "هرچند تا کنون هیچ شواهدی برای ثبوت این ادعاها ارایه نشده است، حکومت [افریقای جنوبی] تحقیقات مستقل را که از سوی یک قاضی بازنشسته رهبری می‌شود، روی دست گرفته است.

سیریل رامافوسا، رییس جمهور افریقای جنوبی نیز در پاسخ به این اتهامات در پارلمان کشورش گفت که این موضوع زیر بررسی قرار دارد.

افریقای جنوبی تا اکنون تهاجم نظامی روسیه را بر اوکراین تقبیح نکرده اما منتقدین می‌گویند که از رویدادهای اخیر برمی‌آید که این کشور اندکی طرفدار مسکو است.

افریقای جنوبی در اوایل سال جاری تمرینات نظامی مشترک را با روسیه و چین راه اندازی کرد. ماه گذشته یک طیارۀ تحریم شدۀ باربری نظامی روسیه شب هنگام در یک پایگاه نیروهای هوایی افریقای جنوبی نشست کرد و مقامات این کشور گفتند که این طیاره مراسلات دپلوماتیک را انتقال می‌داد.

افریقای جنوبی روابط قوی اقتصادی و تجارتی با ایالات متحده و اروپا دارد. این کشور از چندین دهه، زمانی که مسکو در مقابل اپارتاید از حزب کانگرس ملی افریقا حمایت کرد، با روسیه روابط گرم دارد. حزب کانگرس ملی افریقا اکنون زمام امور را در این کشور به دست دارد.

این کشور همچنان عضو گروه بریکس است. در این گروه برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی برای ایجاد تعادل قدرت در مقابل اتحاد بین المللی به رهبری امریکا، گردهم آمده اند.

XS
SM
MD
LG