لینک های دسترسی

Breaking News

ایران زیر نام کمک با زلزله‌زدگان به سوریه سلاح می‌فرستد - منابع 


منابع غربی و اسراییلی به خبرگزاری رویترز گفته اند که ایران با استفاده از پرواز‌های کمک‌های خیریه به سوریه تسلیحات و تجهیزات نظامی می‌فرستد.

منابع گفته اند که ایران می‌خواهد دفاع خود در مقابل اسراییل در سوریه را بهتر سازد و حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، را تقویت کند.

پس از زلزلهٔ مرگبار ماه فبروی در سوریه که جان بیش از ۶۰۰۰ نفر را گرفت، صدها پرواز از ایران در شهر حلب سوریه نشست کرده است. منابع افزوده اند که میدان‌های هوایی دمشق و اللاذقیه برای هفته شاهد رسیدن این اکمالات بوده اند.

دو منبع منطقه‌ای و یک منبع استخباراتی غربی گفته اند که این اکمالات شامل تجهیزات مخابراتی پیشرفته، بطریه‌های رادار و پرزه‌جاتی بوده که برای سیستم دفاع هوای ایرانی سوریه و جنگ داخلی دمشق به آن نیاز بود.

ماموریت ایران در ملل متحد در پاسخ به رویترز این معلومات را رد کرده و گفته است که "حقیقت ندارد". حکومت سوریه تا اکنون در این مورد تبصره نکرده است.

رویترز گزارش داده است که با مقامات استخباراتی غربی، منابع نزدیک به رهبری اسراییل و ایران، منسوبین پیشین اردوی سوریه و یک مقام بر حال حکومت سوریه در مورد این گزارش صحبت کرده است.

منابع منطقه‌ای گفته اند که اسراییل به زودی از سرازیر شدن تسلیحات به سوریه آگاهی یافت و برای مقابله با آن کارزار شدید را آغاز کرد.

جنرال یوسی کوپیرواسر، رییس پیشین مطالعات اردوی اسراییل و وزیر پیشین امور استراتیژیک این کشور گفت که حملات هوایی اسراییل علیه این انتقالات بر اساس معلومات استخباراتی صورت گرفت که به حدی دقیق بود که نیروهای اسراییل میدانستند در یک کاروان از موتر‌های باربری، کدام موتر را هدف قرار دهند.

یک مقام دفاعی اسراییل که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رویترز گفت که اسراییل شاهد تحرکاتی بوده است که در آن تحت نام کمک‌ها به زلزله‌زدگان تجهیزات نظامی از ایران وارد سوریه می‌شد.

یک افسر اردوی سوریه بدون ذکر نامش گفته است که اسراییلی‌ها تلاش‌های شان را برای شکست دادن ایران در سوریه افزایش داده اند.

او افزود: "چرا اکنون؟ فقط بخاطری که آنان معلومات دارند که چیزی به سرعت در حال انکشاف است. آنان باید برای کند ساختن آن آنرا هدف قرار دهند."

اسراییل و ایران رقبای سر سخت همدیگر اند و به کرات همدیگر را به اقدامات غیر قانونی متهم می‌کنند.

در پی فاجعهٔ بشری در سوریه، طیاره‌های حامل کمک‌های ملل متحد اجازه یافته اند از مقامات محلی جواز نشست را تقاضا کنند و کمک‌های بشری از تعزیرات استثنا قرار داده شد. به این گونه مقامات سوری به پرواز های مستقیم از ایران و روسیه اجازهٔ نشست دادند.

XS
SM
MD
LG