لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو به رهبران افغان از 'پیشرفت عمده' در مذاکرات امریکا-طالبان خبر داد


رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان گفته اند که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در تماس تلیفونی با آنان در مورد پیشرفت‌های مذاکرات امریکا با طالبان صحبت کرده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در چند پیام پیهم تویتر گفته است که آقای پمپیو به وی در مورد پیشنهاد طالبان مبنی بر "کاهش چشمگیر و پایدار" خشونت معلومات داد.

رییس جمهور غنی با ابراز خرسندی از این پیشرفت‌ها و تاکید مجدد به "ختم خونریزی" نگاشته است: "جمهوری اسلامی افغانستان گام‌های آینده را به نحوی مدیریت خواهد کرد که تمام روند صلح را به گونۀ مثبت تقویت کرده و از کارکرد خود به عامۀ افغانستان گزارش دهد".

ریاست اجراییۀ افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای پمپیو در مکالمۀ تلیفونی با عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ افغانستان از "پیشرفت‌ در مذاکرات صلح میان ایالات متحده و طالبان در بحث کاهش خشونت" خبر داده است.

به نقل از اعلامیۀ ریاست اجراییۀ افغانستان، وزیر خارجۀ ایالات متحده ابراز امیدواری کرده است که این پیشرفت‌ها "زمینه را برای امضای توافق‌نامۀ دوجانبه، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و دست‌يافتن به صلح دایمی" در افغانستان فراهم خواهد کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در حالی با رهبران حکومت افغانستان از پیشرفت‌ها در مذاکرات امریکا و طالبان خبر می‌دهد که بنا بر گزارش‌ها مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان از چند هفته به اینسو در قطر از سر گرفته شده و ادامه دارد.

طالبان پیش از این به کاهش خشونت ابراز آمادگی کرده بودند، اما حکومت افغانستان تاکید دارد که کاهش خشونت تعریف مشخص و عملی نداشته و تنها گزینۀ عملی برای مذاکرات صلح، آتش بس است.

همزمان با این، اعضای کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای کانگرس ایالات متحده روز سه شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در استماعیه‌ای که در مورد استراتیژی امریکا در افغانستان برگزار شده بود، به حفظ دستآوردهای دو دهۀ گذشته در صورت هرگونه توافق با طالبان تاکید کردند.

XS
SM
MD
LG