لینک های دسترسی

Breaking News

بازتاب سفر رهبران افغانستان در روزنامه های امریکا


ملاقات رهبران افغان با رئیس جمهور اوباما و جوبایدن معاون ریاست جمهوری امریکا در قصرسفید
ملاقات رهبران افغان با رئیس جمهور اوباما و جوبایدن معاون ریاست جمهوری امریکا در قصرسفید

روزنامه واشنگتن پوست با نشر مقالۀ می نگارد که دیپلومات ها و سفرای پیشین ایالات متحده طی یک نامۀ سرگشادۀ از بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده خواسته اند تا نیرو های امریکایی را از افغانستان کاملا اخراج نکند.

واشنگتن پوست این مقاله را در حالی به چاپ رساند که آقای اوباما، با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان، در قصر سفید در مورد مسایل مختلف از جمله، تعداد نیرو های امریکایی در افغانستان، بحث کرد.

بر اساس این گزارش، یک گروه ۲۳ نفری از احزاب دوگانۀ ایالات متحده که شامل سفرای دوره های ریاست جمهوری بیل کلنتن، جورج بوش و حتی اوباما می شوند، یکجا با دیپلومات های وزارت خارجه امریکا و مقام های قصر سفید، خواهان تمدید ماموریت نظامی امریکا در افغانستان شده اند.

نویسندۀ مطلب واشنگتن پست نگاشته که برنامۀ را که در سال ۲۰۱۴ آقای اوباما اعلام کرده بود، شامل خروج کامل نیرو های نظامی امریکا تا ختم سال ۲۰۱۶ از افغانستان می گردید.

اما با در نظر داشت وضیعت شکننده امنیتی و مقطع حساس انتقال سیاسی و اقتصادی در افغانستان، واشنگتن پست به نقل از دیپلومات ها نگاشته است که آنان تاکید کرده اند تا ایالات متحده برنامه اش را در مورد کاهش سربازان امریکایی از افغانستان، تغییر دهد و از این طریق از احتمال بی ثباتی فزاینده در آن کشور جلوگیری کرده تا اجازه داده نه شود که افراطیگرایان از وضیعت پیش آمده، به نفع خود بهره برداری کنند.

آنان با تذکر از حوادث ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده، تاکید کرده اند که خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان، احتمالا عواقب ناگواری را در قبال خواهد داشت.

آقای اوباما در جریان کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور غنی گفت که بر اساس تقاضای همتای افغانش برای انعطاف پذیری در تقسیم اوقات خروج سربازان امریکایی از افغانستان، ۹۸۰۰ سرباز امریکایی مستقر در افغانستان تا آخر سال ۲۰۱۵ در آن کشور باقی خواهد ماند.

آقای اوباما گفت پیش بینی تقسیم اوقات خروج سربازان امریکایی در سال ۲۰۱۶ بعداً در سال جاری تثبیت خواهد شد که به چه تعداد سربازان امریکایی تا ختم سال ۲۰۱۶ در محوطه سفارت امریکا در کابل، مستقر خواهند شد.

از سوی دیگر، روزنامه هفنگتن پوست مقاله ای را تحت عنوان "تزریق حقوق بشری را در روابط بین افغانستان و امریکا" به چاپ رسانیده می نگارد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در جریان سخنرانی اش در کانگرس امریکا، شاید به مسایل حقوق بشری در افغانستان نگاه گذرایی داشته باشد.

اما این روزنامه تاکید کرده که با در نظر داشت چالش های بزرگی که افغانستان در رابطه به مسایل حقوق اساسی بشر مواجه است، نیاز به رسیدگی قابل ملاحظه ای به این موضوع می باشد.

روزنامه می نویسد یکی از آزمون های بزرگ غنی، معامله با جنگ سالاران و زورمندانی است که هنوز هم در افغانستان قدرت نمایی می کنند.

روزنامه همچنین نوشته است که از سال ۲۰۰۱ به این سو، مشی ایالات متحده در افغانستان، مسلح ساختن شماری از آن زورمندان برای ایجاد یک آرامش کوتاه مدت در افغانستان جنگ زده بود—نه اینکه بر ایجاد یک حکومت سالم و دارای ثبات پایدار در آن کشور، توجه کند. روزنامه نوشته است که حقوق اساسی و حاکمیت قانون "کاملاً نادیده" گرفته شده بود.

روزنامه هفنگتن پوست می گوید این بار، ایالات متحده باید از مساعی غنی برای اصلاحات حمایت کند. غنی بر خلاف سلف خود، یک آمادگی صادقانۀ را برای متوقف ساختن شکنجه های شدیدی که توسط نیرو های امنیتی افغان انجام میگیرد، دارد.

روزنامه هفنگتن پوست میگوید مصونیت از مجازات در نهادهای حکومتی در افغانستان به عنوان یک تهدید بزرگ علیه دستاوردهای یک دهه افغانستان به شمار میرود.

روزنامه در اخیر خاطر نشان می کند که در این مقطع محوری در تاریخ افغانستان، زمانی که فشارهای جنگ، وسوسه مصلحت را قوی تر از همیشه ساخته است، هر دو حکومت های امریکا و افغانستان نیاز دارند تغیر جهت داده و اقدامات ویژۀ را برای پایان دادن به معافیت از مجازات در قضایای نقض شدید حقوق بشری، آغاز کنند.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG