لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید تقاضا برای تعلیق روند خروج قوا از افغانستان را رد کرد


Afghanistan Troops Withdrawal
Afghanistan Troops Withdrawal

قصر سفید در پاسخ به بیانیۀ چند سناتور پر نفوذ کانگرس ایالات متحده گفته است که روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان طبق پلان ادامه خواهد یافت.

قصر سفید روز چهار شنبه اعلان کرد که روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان بر اساس پلان صورت گرفته و حکومت ایالات متحده به تطبیق ستراتیژی خود ادامه خواهد داد.

جی کارنی، سخنگوی قصر سفید گفت که بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده به این باور است که با تحویلدهی مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان می توان به جنگ در افغانستان نقطۀ پایان گذاشته و سربازان امریکایی را به کشور شان باز گرداند.

پیش از آن جان مککین، جو لیبرمن و لینزی گراهام سه سناتور امریکایی با نشر بیانیۀ مشترک گفتند که در وضعیت کنونی، خروج سربازان امریکایی از افغانستان بر اساس جدول زمان بندی شده، ماموریت ایالات متحده را در آن کشور با خطر مواجه می سازد.

این سه سناتور امریکایی می گویند که تعویق و بطائت روند خروج سربازان به قوای نظامی امریکا فرصت خواهد داد تا به گونۀ بهتری به اهداف ایالات متحده در افغانستان نایل آیند.

لزوم انتقال امنیت
سخنگوی قصر سفید در پاسخ به بیانیۀ سناتوران امریکایی گفت که حکومت ایالات متحده با این طرح موافق نیست. او افزود که پس از یک دهه جنگ در افغانستان، زمان آن است تا نیرو های افغان خود مسئولیت های امنیتی کشور شان را عهده دار شوند. کارنی می گوید که به باور رئیس جمهور اوباما، روند انتقال امنیت به افغان ها یک عملیۀ "مطلقاً ضروری" است.

سه سناتور یاد شده گفته اند که حملات سربازان افغان بر نیرو های خارجی یا به اصطلاح حملات سبز بر آبی از تطبیق یک روند سریع خروج سربازان خارجی و تعجیل در افزایش کمی شمار سربازان افغان ناشی می شود. اما سخنگوی قصر سفید گفت که هر چند حملات سبز بر آبی مایۀ نگرانی عمیق واشنگتن است، ماموریت ایالات متحده را در افغانستان تغییر نخواهد داد.

حملات قوای افغان بر سربازان خارجی که در این اواخر به گونۀ بی سابقه یی افزایش کسب کرده است گره تازه یی را در ماموریت نظامی ایالات متحده و سایر متحدین آن در افغانستان ایجاد کرده است.

پیامد های تسریع خروج
جان مککین، جو لیبرمن و لینزی گراهام سه سناتور امریکایی گفته اند که فرماندهان نظامی ایالات متحده بار بار در جلسات استماعیۀ کانگرس با نگرانی از تسریع روند خروج گفته اند که ادامۀ این وضعیت ماموریت ایالات متحده را در افغانستان با خطر مواجه خواهد ساخت.

این سه سناتور گفته اند که خروج سربازان امریکایی از افغانستان باید با در نظر داشت سفارشات فرماندهانی صورت گیرد که در میدان جنگ حضور دارند تا باشد که دستآورد های حاصله در افغانستان حفظ شود.

سخنگوی قصر سفید گفت که سفارشات فرماندهان در نظر گرفته می شود و سرعت خروج بستگی به این سفارشات دارد، اما روند خروج سربازان طوریکه رئیس جمهور اوباما به آن تعهد کرده است، ادامه خواهد یافت.

آقای کارنی افزود که به استناد ارزیابی فرماندهان نظامی ایالات متحده، دلیل افزایش حملات سبز بر آبی، موفقیت نیرو های خارجی و افغان در مبارزه با شورشگری، در هم شکستن تحرک طالبان و از دست رفتن ساحات زیر تصرف شورشیان می باشد که تندروان را وادار ساخته است تا روش های بدیلی را به کار گیرند.

از آغاز سال روان تا کنون بیش از 50 سرباز خارجی در افغانستان در اثر حملات سربازان افغان یا افراد ملبس با یونیفورم قوای امنیتی افغان کشته شدن اند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG