لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش ۸۲ در صدی "حملات داخلی" در صفوف نیروهای افغان 


دفتر سر مفتش ایالات متحده برای باز سازی افغانستان در گزارش تازه‌اش گفته است که "حملات داخلی" نیروهای افغان در مقابل همقطاران شان در ربع نخست سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۲ در صد افزایش یافته است.

در گزارش تازهٔ سیگار به کانگرس ایالات متحده که به تاریخ ۲۹ اپریل (نهم ثور) نشر شد، آمده است که در این مدت، ۱۱۵ منسوب امنیتی افغان کشته و ۳۹ نفر دیگر شان زخمی شده اند.

با آنهم، سیگار گفته است که اجازه ندارد تلفات کامل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را درج این گزارش کند، زیرا نیروهای امریکایی بر اساس تقاضای حکومت افغانستان آنرا محرم نگهداشته است.

بر اساس این گزارش، از اول جنوری سال جاری تا اول ماه اپریل ۳۱ حملهٔ داخلی در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ثبت شده است که در مقایسه با عین مدت سال گذشته، دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

در گزارش آمده است که شورشیان طالب در عقب بیشتر این حملات قرار دارند.

اما وزارت دفاع افغانستان در واکنش به این گزارش به صدای امریکا گفت که برخلاف گذشته در حال حاضر میزان حملات خودی در صفوف نیروهای امنیتی کاهش یافته است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت: "خلاها و مجراهای که در گذشته در صفوف اردوی ملی وجود داشت و با استفاده از آن دشمن می‌توانست در صفوف اردوی ملی نفوذ بکند، وزارت دفاع افغانستان با اجرای پلان‌ها و برنامه‌های موثر پر کرده است."

آقای امان افزود که در مقایسه با هر زمان دیگر میزان حملات خودی در صفوف اردوی ملی کاهش یافته است.

این در حالی است که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سر از فردا، اول ماه می، آغاز و تا ۱۱ سپتمبر تکمیل خواهد شد.

سیگار گفته است که بر علاوهٔ این نیروها، ۱۷ هزار تن از پرسونل قراردادی‌ وزارت دفاع امریکا نیز افغانستان را ترک خواهند کرد که ۶۱۴۷ شهروند امریکا، ۶۳۹۹ شهروندان سایر کشورها و ۴۲۸۶ شهروند افغانستان شامل آن اند.

بر اساس یک مطالعهٔ خصوصی امریکایی که در اوایل ماه جاری نشر شد، جنگ افغانستان که در اکتوبر سال ۲۰۰۱ آغاز شد، در حدود ۲۴۱ هزار کشته بر جا گذاشته است که شهروندان امریکایی، غیرنظامیان و منسوبین پولیس و اردوی ملی افغان و شورشیان در آن شامل اند.

با آنهم، رقم دقیق تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و جنگجویان گروه طالبان واضح نیست.

بر اساس معلومات وزارت داخلهٔ افغانستان گروه طالبان در ده روز گذشته، ۶۳ غیرنظامی را در این کشور کشته و ۱۸۰ تن دیگر زخمی کرده اند.

در این حال، وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفته است که در جریان چند روز گذشته، ۱۳۵ جنگجوی طالبان در رویارویی با نیروهای افغان کشته و ۹۲ تن دیگر شان زخمی شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که تنها از تاریخ ۲۱ تا ۲۶ ماه حمل ۳۹ غیرنظامی کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شده اند.

پیش از این،‌ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)‌ با نشر گزارشی گفته بود که از تاریخ اول ماه جنوری تا ختم مارچ ۲۰۲۱ میلادی،‌ ۵۷۳ غیرنظامی در این کشور کشته و یک‌هزار و ۲۱۰ تن دیگر مجروح شده اند.

XS
SM
MD
LG