لینک های دسترسی

Breaking News

ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در اول می پایان نمی‌یابد - پنتاگون


سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته است که سر از تاریخ اول ماه می سال روان ماموریت جدید امریکا در افغانستان آغاز می‌شود.

جان کربی روز سه شنبه ۲۷ اپریل (هفت ثور) به خبرنگاران در واشنگتن گفت که ماموریت جدید امریکا، خروج قوای این کشور از افغانستان است.

اما به گفتۀ آقای کربی، ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به تاریخ اول می پایان نخواهد یافت. او همچنان گفت که تا کنون در مورد توقف یا کاهش حمایت هوایی ناتو از قوای افغان، تصمیم گرفته نشده است.

نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از چند سال به اینسو بخش زیاد عملیات نظامی را به پیش می‌برند اما هنوز هم در زمینۀ حمایت هوایی در جریان برخی عملیات پیچیدۀ نظامی به کمک نظامیان خارجی وابسته اند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که سکات میلر، فرمانده کنونی ماموریت حمایت قاطع ناتو پس از آغاز ماموریت جدید امریکا، در جریان کم و بیش چهار ماه آینده، از روند خروج قوا نظارت خواهد کرد. اما جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده حدود دو هفته پیش اعلام کرد که سر از تاریخ اول ماه می روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان آغاز شده و تا تاریخ ۱۱ سپتمبر این روند تکمیل خواهد شد.

از سوی دیگر، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته است که کشورش در مناسبات بین­‌المللی به انزوا نمی­‌رود و فصل جدیدی از روابط افغانستان با جامعۀ جهانی در حال شکل‌گیری است.

آقای غنی روز سه شنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با اشاره به خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان خطاب به طالبان گفت: "دیگر نگویید که با خارجی‌­ها می‌­جنگید، ختم است. زمانی که بایدن روند خروج نظامیان را اعلام کرد،‌ ما گفتیم که به تصمیم شان احترام می‌­گذاریم و روی اقدامات عملی کار می‌­کنیم."

همزمان با این، کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده، زلمی خلیلزاد را در مورد روند صلح افغانستان و حفظ حقوق زنان پس از خروج قوا، برای استماعیه فراخوانده است.

XS
SM
MD
LG