لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: موافقتنامۀ امنیتی تا دو هفته دیگر امضا شود


جیمز کنینگهم، سفیر امریکا در افغانستان
جیمز کنینگهم، سفیر امریکا در افغانستان
درست سه روز پس از پایان کار لویه جرگه مشورتی، جیمز کنینگهم، سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان در نشست مشترک با والی هرات خواهان امضای هر چه سریعتر موافقتنامۀ امنیتی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا شد؛ موضوعی که این روزها تبدیل به کشمکشی جدی بین دولت افغانستان و امریکا شده است.

سفیر ایالات متحده می گوید که امضای این سند پیش از شروع سال ۲۰۱۴ میلادی می تواند کمکی بزرگی برای آمادگی ها به خاطر چگونگی حضور نیروهای نظامی امریکا و هم پیمانان شان در افغانستان باشد.

آقای کنینگهم گفت: "در حقیقت لویه جرگه افغانستان مشخص ساخت که باید تا یکماه دیگر پیمان امنیتی امضا شود و ما آماده امضای آن استیم، اما بعضی عوامل سیاسی و عمل وجود دارد که به احتمال زیاد این پیمان باید تا دو هفته دیگر امضا شود".

آقای کنینگهم همچنان می گوید که حضور نظامی امریکا پس از امضای سند امنیتی متفاوت خواهد بود، طوریکه نیروهای امریکایی تنها به آموزش و تجهیز سربازان افغان کمک خواهند کرد.

از سوی دیگر سید فضل الله وحیدی، والی ولایت هرات با تاکید بر گفته های رئیس جمهور کرزی از دولت امریکا می خواهد تا برای از بین بردن ریشه های دهشت افگنی جنگ را در بیرون از مرزهای افغانستان ادامه دهند.

آقای وحیدی با اشاره به دوستی افغانستان و امریکا در سالیان گذشته ابراز عقیده کرد که ایالات متحده به آنچه امضا می کند عمل نیز می کند. اما تاکید کرد که باید جنگ در جایی ادامه پیدا کند که القاعده در آن رشد و گسترش می یابد.

مقام های امریکایی در حالی بر امضای سند امنیتی بین کابل و واشنگتن تاکید می ورزند که رییس جمهور کرزی بر آغاز روند مذاکرات صلح و توقف بازرسی خانه های افغان ها از سوی سربازان امریکایی، پیش از امضای این موافقتنامه پافشاری دارد.
XS
SM
MD
LG