لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به ارزش ۱.۱ میلیارد دالر تسلیحات به تایوان می‌فروشد


این بسته شامل میزایل‌های هارپون ساخت امریکا نیز می‌باشد.
این بسته شامل میزایل‌های هارپون ساخت امریکا نیز می‌باشد.

ایالات متحده روز جمعه دوم سپتمبر (۱۱ سنبله) از فروش بستهٔ تسلیحاتی ۱.۱ میلیارد دالری به تایوان خبر داد و متعهد شد که با افزایش تنش‌ها با چین، به تقویت دفاعی این جزیره ادامه خواهد داد.

وزارت خارجهٔ ایالت متحده فروش این تسلیحات را تایید کرده و گفته است که این سلاح‌ها سیستم دفاعی تایوان را تقویت کرده و "برای امنیت تایوان ضروری است."

اما چین روز جمعه دوم سپتمبر در واکنش به فروش این بستهٔ تسلیحاتی به تایوان هشدار "اقدامات متقابل" داد و گفت که این معامله "به شدت روابط بین واشنگتن و بیجینگ را به خطر می اندازد."

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در شهر واشنگتن دی سی، گفت: "چین قاطعانه اقدامات متقابل قانونی و ضروری را با درنظر داشت اوضاع اتخاذ خواهد کرد. "

اما یک سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت: "این فروش‌ پیشنهاد شده، موارد معمولی برای حمایت از تلاش‌های مستمر تایوان برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح و حفظ قابلیت دفاعی معتبر استند. "

او افزود: "ما از بیجینگ می‌خواهیم فشار نظامی، دپلوماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند و در عوض وارد گفتگوی معنادار با تایوان شود. "

این فروش باید از طرف کانگرس ایالات متحده نیز تصویب شود. از آنجاییکه تایوان از حمایت قوی دوحزبی در کانگرس امریکا برخوردار است، این بسته به آسانی تصویب خواهد شد.

این بسته که بزرگترین بستهٔ تسلیحاتی برای تایوان در دوران ریاست جمهوری جو بایدن می‌باشد، شامل ۶۶۵ میلیون دالر برای ارتقا و حفظ و مراقبت سیستم رادار هشدار دهنده Raytheon است که از سال ۲۰۱۳ بدینسو در تایوان فعال بوده و در صورت حملات راکتی به تایوان هشدار می‌دهد.

این بسته همچنین شامل حدود ۳۵۵ میلیون دالر برای خرید ۶۰ سیستم میزایلی هارپون است که می‌تواند در صورت حملهٔ چین از طریق بحر، کشتی‌های جنگی این کشور را هدف قرار دهد.

پس از سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به تایوان در اوایل اگست سال روان، تنش‌ها در نزدیکی تنگۀ تایوان به بلندترین حد رسیده است.

بیجینگ به سفر پلوسی واکنش خشمگینانه نشان داده و برای چندین روز تمرینات نظامی بحری و هوایی را در اطراف تایوان راه اندازی کرد. مقام های تایپی، پایتخت تایوان، تمرینات نظامی و آزمایشات میزایلی چین در اطراف آن کشور را محکوم کرده و آن را به مثابۀ آمادگی برای تهاجم خواند.

تایوان که خود را مستقل می‌خواند، همواره معروض به تهدید تهاجم از سوی چین است. چین جزیرۀ تایوان را بخشی از قلمروخود خوانده و گفته است که یک روز آن را تصرف کرده و اگر نیاز باشد به نیروی نظامی نیز متوسل خواهد شد.

ایالات متحده تایوان را به صفت یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، اما روابط خود را با تایپی حفظ کرده و از حق تایوانی‌ها برای خود ارادیت و تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت شان حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG