لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف خشم چین، سناتور امریکایی به تایوان سفر کرد


سناتور مراشا بلکبورن هنگام رسیدن به میدان هوایی سونگشان تایوان
سناتور مراشا بلکبورن هنگام رسیدن به میدان هوایی سونگشان تایوان

مارشا بلکبورن، عضو مجلس سنای کانگرس ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۵ اگست (سوم سنبله) به تایوان سفر کرد.

در یک ماه گذشته این سومین سفر مقام‌های امریکایی به تایوان است که منجر به خشم شدید چین شده است.

چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌پندارد، پس از سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده به تایپی در اوایل ماه اگست، تمرینات نظامی را در نزدیکی تایوان راه اندازی کرد.

سناتور بلکبورن نیز مانند دیگر قانونگذاران امریکایی توسط طیارۀ نظامی ایالات متحده به تایپی سفر کرد و جریان رسیدن وی به میدان هوایی سونگشان به گونۀ زنده در تلویزیون تایوان نشر می‌شد.

خبرگزاری مرکزی رسمی تایوان گفته است که قرار است این قانونگذار امریکایی روز جمعه با رییس جمهور تسای اینگ وین دیدار کند.

خانم بلکبورن که سناتور جمهوریخواه از ایالت تنیسی است، در اوایل اگست از سفر خانم پلوسی به تایوان ابراز حمایت کرده و در آن وقت در یک پیام تویتر نگاشته بود که امریکا باید در کنار تایوان بایستد.

چین به سفر پلوسی به تایوان واکنش شدید نشان داد و افزون بر آزمایش میزایل‌های بالستیکی در نزدیکی تایپی، برخی گفتگوها با واشنگتن را متوقف کرد.

پس از سفر خانم پلوسی، یک هیت پنج عضوی قانونگذاران امریکایی به تایوان سفر کردند که در واکنش به این سفر نیز چین تمرینات دیگر نظامی را در نزدیکی تایوان به راه انداخت.

کانگرس ایالات متحده در اپریل ۱۹۷۹ میلادی قانونی را زیر نام "قانون تایوان" تصویب کرد. بر اساس این قانون،‌ امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

چین نیز هیچ گاهی توسل به نیروی نظامی را برای زیر کنترول درآوردن تایوان نفی نکرده است.

حکومت تایوان می‌گوید از آنجایی که حکومت چین هیچ زمانی بر این جزیره حکمروایی نداشته، حق ادعای مالکیت آنرا ندارد و تنها تایوان با جمعیت ۲۳ میلیون نفری حق دارد سرنوشت‌اش را تعیین کند.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG