لینک های دسترسی

Breaking News

حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در امریکا تعلیق شد


دپلوماتان حکومت پیشین افغانستان که تا کنون به وظایف شان در ایالات متحده ادامه داده اند، با مشکل جدیدی دست و گریبان اند؛ حساب‌های رسمی بانکی آنان به تعلیق در آمده است.

دو دپلومات ارشد افغان که نخواستند نام شان گرفته شود، به صدای امریکا گفتند که حساب‌های بانکی سفارت و دو قنسولگری افغانستان در امریکا در "سیتی‌بانک" از بیش از یک ماه به اینسو تعلیق شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ماموریت دپلوماتیک این کشور در ایالات متحده هیچ پولی از کابل دریافت نکرده و تا کنون فقط با تادیات و محصول خدمات قنسولی چاره سازی کرده است.

پاسپورت‌های سفید و جدید در قنسولگری‌های افغانستان تمام شده است و در حال حاضر پاسپورت‌های منقضی با نصب برچسپ تمدید اعتبار می‌شود.

از آنجاییکه محصول تمدید پاسپورت‌های افغانستان بیش از این در حساب‌های رسمی سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در ایالات متحده واریز شده نمی‌تواند، کارمندان باقیماندۀ سفارت حواله‌های سفید پولی را در حساب‌های شخصی شان واریز کرده و در آخر هر ماه گرد هم جمع شده و عواید را محاسبه می‌کنند.

یک دپلومات افغان به صدای امریکا گفت که سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی در این مورد بحث را با وزارت خارجۀ امریکا آغاز کرده است، اما به گفتۀ وی تا کنون پیشرفتی در زمینه حاصل نشده است. این دپلومات افغان افزود که مقام‌های امریکایی به دپلوماتان افغان گفته اند که این بحث نباید عمومی و رسانه‌ای ساخته شود.

در حال حاضر حدود ۹۰ دپلومات افغان که از سوی حکومت پیشین افغانستان توظیف شده بودند، در سفارت و دو قنسولگری افغانستان در ایالات متحده و نمایندگی دایمی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویارک، باقی مانده اند.

یکی دیگر از دپلوماتان افغان به صدای امریکا گفت که تعلیق حساب‌های بانکی، مراودات مالی نمایندگی‌های دپلوماتیک افغانستان، به شمول پرداخت معاشات، کرایۀ خانه و بیمۀ صحی کارمندان را به شدت متاثر کرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده از ارایۀ پاسخ مشخص به پرسش صدای امریکا مبنی بر تعلیق شدن حساب‌های بانکی سفارت و قسنولگری‌های افغانستان خودداری کرد و سخنگوی سیتی‌بانک نیز از تبصره در این مورد پرهیز کرد.

سردرگمی سیاسی

ایالات متحده امارت اسلامی خود خواندۀ طالبان را به صفت حکومت رسمی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد، اما مقام‌های امریکایی با اعضای طالبان در قطر، ناروی و جاهای دیگر دیدار کرده اند.

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان پیش از دیدار با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در ناروی گفت: "در حالیکه یکجا با متحدان و شرکای مان و [سازمان‌های] امدادرسان در صدد رسیدگی به بحران بشری در افغانستان استیم، در خصوص نگرانی‌ها و علایق ماندگار مان برای یک افغانستان با ثبات، ارجگذار به حقوق بشر و همه شمول، به دپلوماسی چشم باز با طالبان ادامه خواهیم داد."

کارشناسان به این بارو اند که رویکرد ایالات متحده در خصوص افغانستان سبب ایجاد سرگردانی و سردرگمی افغان‌ها شده است.

کندیس راندوکس، کارشناس سیاسی در کانون فکری "نیو امریکا" می‌گوید که نیندیشیدن امریکا به "انشعاب و پیامدهای داشتن دو ساختار حکومتی موازی در عین حال، به کلی رویکرد ناقص است."

جنیفر مرتزاشویلی، کارشناس در بنیاد کارنیگی ضمن تاکید بر ضرورت یک ماموریت فعال و کارآی افغان برای رسیدگی به خدمات قنسولی به ده‌ها هزار افغان مقیم امریکا به ویژه کسانیکه پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان به امریکا منتقل شدند، به صدای امریکا گفت: "فکر می‌کنم که ایالات متحده از دیرزمان در خصوص افغانستان مبهوت بوده است."

ضربۀ مالی و سیاسی

تعلیق حساب‌های بانکی، تازه‌ترین ضربه به ماموریت دپلوماتیک افغانستان در ایالات متحده است که حتا پیش از تعلیق حساب‌ها نیز با محدودیت و مشکلات جدی مالی دست و گریبان بود.

تماس‌های تلیفونی به آدرس سفارت افغانستان اکنون مستقیماً به پیامگیر رفته و نیز کارمندانی که از داخل امریکا استخدام شده بودند، برکنار شده اند. دپلوماتان می‌گویند که در دو ماه گذشته حقوق دریافت نکرده اند و داوطلبانه و به گونۀ گاهگاه به وظایف شان ادامه داده اند.

سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی نیز مانند اکثر سفارت‌خانه‌های افغانستان در سرتاسر جهان از کار با وزارت خارجۀ طالبان امتناع ورزیده و دپلوماتان افغان با اشاره به حکومت پیشین افغانستان می‌گویند که از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کنند.

با وصف تاکید و تلاش پیهم گروه طالبان، تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، حتا پاکستان، امارات متحدۀ عرب و عربستان سعودی، تنها سه کشوری که رژیم قبلی طالبان – بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- را به رسمیت شناخته بودند.

پناهجویی دپلوماتان

دو دپلومات افغان به صدای امریکا گفتند که کم از کم سه دپلومات افغان که در سفارت ایالات متحده در واشنگتن دی سی کار می‌کردند به کانادا درخواست پناهندگی داده اند و به گفتۀ این دو دپلومات، سایر دپلوماتان افغان در صدد یافتن گزینه‌های دراز مدت دیگر اند.

یکی از این دپلوماتان با بیان اینکه ویزۀ وی در ماه دسمبر منقضی می‌شود به صدای امریکا گفت: "بدیهی است که ما به افغانستان برگشته نمی‌توانیم...در صدد یافتن راه حل برای آیندۀ همه دپلوماتان ما در اینجا استیم."

ادارۀ خدمات شهروندی، مهاجرت و گمرکات ایالات متحده با در نظر داشت وضعیت پیش آمده، اقدامات مشخصی را برای دپلوماتان افغان روی دست گرفته است که خواهان تغییر وضعیت اقامت شان در ایالات متحده اند.

XS
SM
MD
LG