لینک های دسترسی

Breaking News

تبادلۀ زندانیان میان امریکا و روسیه؛ مسکو ورزشکار مشهور امریکایی را رها کرد


ایالات متحدۀ امریکا و روسیه با آنکه به خاطر جنگ اوکراین درگیر تنش شدید و جدی اند، روز پنجشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) اعلام کردند که شماری از زندانیان را تبادله کردند.

روسیه، برتنی گرینر، باسکتبالر مشهور امریکایی را که از ماه فبروری سال روان به اینسو در روسیه زندانی بود و ایالات متحده، ویکتور بوت، مشهور به " تاجر مرگ"، قاچاقبر مشهور اسلحه را که در سال ۲۰۲۱ در امریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شده بود، از بند رها و تبادله کردند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده اوایل صبح پنجشنبه ضمن اعلان رهایی خانم گرینر گفت که لحظاتی پیش با او صحبت کرده است. بایدن گفت: "او سالم است. او در طیاره است. او در راه خانه است."

رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفت که امارات متحده عرب رهایی گرینر را تسهیل کرده و او تا ۲۴ ساعت دیگر به ایالات متحده باز می‌گردد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که "تبادله ویکتور بوت، شهروند روسیه با برتنی گرینر، شهروند امریکا به تاریخ هشت دسمبر ۲۰۲۲، در میدان هوایی ابوظبی، با موفقیت انجام شد."

آقای بایدن گفت که گرینر در "حالت روانی خوبی" به سر می‌برد، اما افزود که برای بهبودی کامل پس از مدتی به ناحق زندانی شدن، به "زمان و سپری کردن وقت با عزیرانش" ضرورت دارد.

گرینر در ماه فبروری سال روان در میدان هوایی مسکو، پایتخت روسیه، که با خود یک سگرت الکترونیکی و مقداری کمی چرس (کانابیس) را انتقال می‌داد ، دستگیر شد.

این وزرشکار ۳۱ سالۀ امریکایی برای اشتراک و بازی در یک تیم باستکبال به روسیه سفر کرده بود. وی در ماه اگست از سوی یک محکمه به جرم قاچاق مواد مخدر به نه سال زندان محکوم شد.

او به اتهامات وارده اعتراف کرده بود، اما گفته بود که قصدش نقض قانون یا استفاده از ماده ممنوعه در روسیه نبود بلکه براساس توصیه یک داکتر امریکایی از کانابیس دارویی برای تسکین درد کار می‌گرفت.
استفادۀ دوایی از مروانا - یکی از مشتقات کانابیس - در روسیه ممنوع است.

ویکتور بوت در سال ۲۰۰۸ که باخود چاقو را حمل می‌کرد پس از دستگیری در تایلند به ایالات متحده منتقل شد. او در سال ۲۰۱۲ در پیوند به دست داشتن و فراهم کردن اسلحه به شبه نظامیان در برخی از خونین‌ترین درگیری های جهان به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

بوت در سال ۲۰۰۵ از فلم "Lord of War" که در آن نیکولاس کیج، نقش داشت و در آن قاچاق اسلحه به تصویر کشیده شده است، الهام گرفته بود. او به دلیل دست داشتن و فراهم کردن اسلحه در جنگ انگولا و لایبریا به نام " تاجر مرگ" نیز مشهور است.

در طول سال‌ها، مقام‌های امریکایی بسیار محتاطانه در مورد تبادلۀ زندانیان غور و بررسی کرده اند، زیرا بیم دارند که مبادا این تلاش ها سبب شود که امریکایی‌ها در کشورهای خارجی گروگان گرفته شوند تا در بدل رهایی آنان، بر امریکا فشار وارد شود تا شهروندان خارجی را که به خاطر ارتکاب جرایم در ایالات متحده زندانی اند، رها کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG