لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن با اعضای خانوادهٔ دو امریکایی در بازداشت روسیه ملاقات کرد


برتنی گرینر، باستکبالر مشهور امریکایی و پال ویلان، متصدی یک شرکت امنیتی امریکایی
برتنی گرینر، باستکبالر مشهور امریکایی و پال ویلان، متصدی یک شرکت امنیتی امریکایی

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله) با اعضای خانواده برتنی گرینر، باستکبالر مشهور امریکایی و پال ویلان، متصدی یک شرکت امنیتی امریکایی که در روسیه در بازداشت به سر می‌برند، ملاقات کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید در بیانیه‌ای پس از این دیدارها که به طور جداگانه برگزار شد، گفت که بایدن بر "تعهد مستمر خود برای تلاش از همه راه‌های موجود برای بازگرداندن مصوون برتنی و پال به خانه " تاکید کرد.

ژان پیر گفت: "رییس جمهور از این فرصت برای کسب معلومات بیشتر در مورد برتنی و پال از کسانی که آنها را بیشتر دوست دارند، قدردانی کرد و اذعان کرد که هر دقیقه ای که آنها در بازداشت هستند یک دقیقه طولانی است. "

با این حال، مقامات دولت گفته اند که این دیدارها نشانه‌ای از دستیابی به موفقیت در مذاکرات با روسیه برای آزادی آنها نبوده است.

اوایل روز جمعه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که روسیه به آنچه مقامات دولت پیشنهادی اساسی و جدی برای آزادی گرینر و ویلان می‌خوانند، پاسخی نداده است.

کربی به خبرنگاران گفت: "رییس جمهور تسلیم نمی شود. او مطمین است که این موضوع برای او و تیم‌اش در اولولیت باقی خواهد ماند و تا اندازهٔ ممکن در مورد به جدیت کار خواهند کرد."

برتنی گرینر در ماه فبروری سال روان در میدان هوایی مسکو، پایتخت روسیه، که با خود یک سگرت الکترونیکی و مقداری کمی از چرس را انتقال میداد، دستگیر شد.

این وزرشکار ۳۱ ساله امریکایی برای اشتراک و بازی در یک تیم باستکبال به روسیه سفر کرده بود. وی در ماه اگست از سوی یک محکمه به جرم قاچاق مواد مخدر به نه سال زندان محکوم شد.

ویلان که یک سرباز سابق امریکایی است در ماه جون سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد، ولی وی همواره بر بی گناهی خود تاکید می ورزد.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجهٔ امریکا، دو ماه پیش در اقدامی غیرعادی اعلام کرد که دولت پیشنهادی اساسی به روسیه داده است. اگرچه او در مورد این پیشنهاد توضیح بیشتری نداد، اما یک مقام آگاه از موضوع گفت که ایالات متحده پیشنهاد آزادی ویکتور بوت مشهور به " تاجر مرگ" را داده است.

ویکتور بوت در سال ۲۰۰۸ که باخود چاقو را حمل میکرد پس از دستگیری در تایلند به ایالات متحده انتقال داده شد. وی در سال ۲۰۱۲ در پیوند به دست داشتن و فراهم نمودن اسلحه به شبه نظامیان در برخی از خونین ترین درگیری های جهان به ۲۵ سال زندان محکوم گردید .

ایالات متحدۀ امریکا و روسیه با آنکه به خاطر جنگ اوکراین درگیر تنش شدید و جدی اند، به تاریخ ۲۷ اپریل (هفتم ثور) شماری از زندانیان را تبادله کردند.

روسیه تریور رید، منسوب پیشین قوای خاص دریایی امریکا را آزاد کرد که از سال ۲۰۱۹ در روسیه زندانی بود. به گفتۀ مقام‌های روسی، آقای رید به "جرم حمله بر یک منسوب پولیس روسیه" به نه سال زندان محکوم شده بود.

در عوض، ایالات متحده کنستانتین یاروشینکو، پیلوت روسی را که به ۲۰ سال زندان در امریکا محکوم شده بود، رها کرده است. یاروشینکو به جرم دست داشتن در توطیۀ قاچاق کوکایین به ایالات متحده، در سال ۲۰۱۰ در لایبریا بازداشت و پس از منتقل شدن به امریکا، محکوم به زندان شد.

در طول سال‌ها، مقام‌های امریکایی بسیار محتاطانه در مورد تبادلۀ زندانیان غور و بررسی کرده اند، زیرا بیم دارند که مبادا این تلاش ها سبب شود که امریکایی‌ها در کشورهای خارجی گروگان گرفته شوند تا در بدل رهایی آنان، بر امریکا فشار وارد شود تا شهروندان خارجی را که به خاطر ارتکاب جرایم در ایالات متحده زندانی اند، رها کند.

XS
SM
MD
LG