لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی: القاعده و داعش پس از مرگ رهبران خود هراسان شده اند


مقامات مبارزه با تروریزم در واشنگتن می‌گویند که با وجود آنکه در مورد موثریت حملات مهلک ضد تروریزم تردید‌های وجود دارد، عملیات‌های امریکا برای کشتن رهبران بلند‌پایهٔ گروه‌های تروریستی کارا محسوب شده است.

کرستین ابیزیاد، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور امریکا، روز پنجشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) گفت که به دنبال مرگ رهبران گروه‌های القاعده و داعش در نتیجهٔ اقدامات امریکا در سال جاری، هر دو گروه مجبور شده اند در تلاش بقای خود باشند.

ابیزیاد افزود که به ویژه گروه داعش، پس از کشته شدن ابو ابراهیم الهاشمی القریشی معروف به حاجی عبدالله در جریان یک حملهٔ نیروهای امریکایی در سوریه، مجبور شده است تمرکز خود را تغییر دهد.

مقامات ارشد نظامی امریکایی در ماه فبروری، زمانی که حاجی عبدالله کشته شد، مرگ او صدمهٔ بزرگ به این گروه تعریف کردند.

کرستین ابیزیاد در یک کنفرانس استخباراتی و امنیتی در بیرون از واشنگتن در پاسخ به پرسش صدای امریکا گفت که این که داعش نمی‌خواهد بیش از این بر امریکا حمله کند و تلاش دارد از طریق سوریه بر قلمروهای منطقوی کنترول داشته باشد، بازتاب دهندهٔ‌ این است که این گروه در بخش رهبری تلفات داده است.

حملهٔ ایالات متحده که ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در ماه جولای در کابل کشت، بر این گروه تروریستی تاثیرات گسترده برجا گذاشته است.

ابیزیاد اضافه کرد که نبود الظواهری سبب ضعف روابط در شبکهٔ القاعده شده است.

بر اساس ارزیابی‌های امریکا و چند کشور دیگر، ممکن تعداد انگشت شماری از مقامات اصلی القاعده هنوز هم در افغانستان حضور داشته باشند. اما گمان می‌رود که جانشین احتمالی الظواهری، سیف العدل با شماری از مقامات ارشد القاعده در ایران باشند.

مقامات نظامی و ضد تروریزم غربی و امریکایی برای سال‌ها به این نظر بودند که گروه داعش و متحدین آن تشکیلات خود به شکلی را ساخته اند که با کشته شدن هر رهبر، فرد دیگری وجود دارد که جانشین او باشد.

بر اساس یک ارزیابی استخباراتی سال ۲۰۲۰ که به تازگی غیرمحرم ساخته شده است، داعش یک گروهی پنداشته می‌شد که دست به شورشگری پایدار خواهد زد و قابلیت‌های کلیدی خود را در حالی تقویت می‌کرد که ممکن به امریکا و منافع غربی خطر ایجاد کند.

اما از تخمین‌های اخیر استخباراتی چنین برآمده است که حاکمیت داعش بر پیروانش در عراق و سوریه ممکن رو به زوال نهاده باشد.

سال گذشته شمار جنگجویان داعش در ساحات دور افتاده سوریه ۱۶ هزار تخمین شده بود اما اکنون گمان می‌رود که شمار آنان کمتر از ۱۰ هزار باشد.

XS
SM
MD
LG