لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: در مورد برخی اعضای کابینۀ طالبان نگرانی داریم


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که در مورد وابستگی و پیشینۀ برخی از اعضای کابینۀ سرپرست طالبان نگران است و آن را بررسی می‌کند.

گروه طالبان روز سه شنبه کابینۀ سرپرست خود را اعلام کردند که تماماً اعضای این گروه استند و نه زنان در آن حضور دارند و نه هم تنوع قومی افغانستان در آن در نظر گرفته شده است.

محمد حسن آخند "رییس‌الوزرا" کابینۀ سرپرست طالبان درج فهرست سیاه سازمان ملل متحد بوده و سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ این کابینه در فهرست افراد زیر پیگرد ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا (اف بی آی) قرار دارد. شبکۀ حقانی که سراج الدین حقانی رهبر آن است، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت: "می‌بینیم که فهرست اعلام شده به گونۀ انحصاری متشکل از افرادی است که اعضای طالبان یا وابستگان نزدیک آنان است، نه زنان. همچنان نگران وابستگی و پیشینۀ برخی از این افراد استیم."

غلام محمد اسحاقزی، نمایندۀ دایمی حکومت پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد در یک پیام تویتر نوشته است که ۱۷ عضو کابینۀ ۳۳ عضوی طالبان به شمول رییس و دو معاون، وزیران داخله، دفاع و خارجه درج فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اند.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان روز سه شنبه هنگام اعلام کابینه گفت که به "دلیل حالت بحرانی در افغانستان" کابینۀ کنونی موقتی بوده و در آینده بهبود خواهد یافت، اما معیار بهبود را مشخص نکرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است: "درک می‌کنیم که طالبان این کابینه را سرپرست خوانده اند. با اینحال، طالبان را بر اساس عملکردهای شان قضاوت خواهیم کرد، نه الفاظ شان. توقعات خود را واضح کرده‌ایم که مردم افغانستان سزاوار یک حکومت همه‌شمول اند."

وزارت خارجۀ ایالات متحده بار دیگر بر تعهد طالبان اشاره کرده تا آن گروه، اجازۀ گذار مصوون شهروندان خارجی و افغان‌هایی را فراهم کنند که اسناد سفر دارند. همچنین امریکا تاکید کرده است که از قلمرو افغانستان برای تهدید سایر کشورها استفاده نشود و شرایط مساعد شود تا کمک‌های بشری به شهروندان نیازمند افغانستان فراهم شود.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا خطاب به طالبان آمده است: "جهان از نزدیک نظاره‌گر است."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی واشنگتن گفت: "نه. راه درازی باقی‌مانده است."

کابینۀ سرپرست طالبان سه هفته پس از مسلط شدن آن گروه به شهر کابل اعلام شد، اما هنوز هم این گروه در جبهۀ پنجشیر و چند ولسوالی بغلان درگیر جنگ با نیروهای جبهۀ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است.

XS
SM
MD
LG