لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان پاکستان درج فهرست دهشت افگنان شد


ملا فضل الله مسوولیت حملۀ مرگبار بر مکتب پشاور را به دوش گرفت
ملا فضل الله مسوولیت حملۀ مرگبار بر مکتب پشاور را به دوش گرفت

حکومت ایالات متحده در پایان سفر جان کری وزیر خارجۀ امریکا به اسلام آباد در کنار پرداخت مساعدت ۲۵۰ میلیون دالری به پاکستان خواست دیگر آن کشور را برآورده ساخت و نام ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان را درج فهرست دهشت افگنان کرد.

پاکستان از دیر زمان در تلاش دستگیری ملا فضل الله است. مقام های پاکستانی بیشتر حملات بر اهداف حکومتی و نظامیان پاکستانی را به فضل الله و گروه وی نسبت می دهد.

تحریک طالبان پاکستان نیز در بیشتر موارد مسوولیت حملات را در پاکستان به عهده گرفته است که تازه ترین مورد آن حمله بر یک مکتب در شهر پشاور است که در آن ۱۳۴ شاگرد – عمدتاً کودکان – و ۱۶ کارمند مکتب یاد شده کشته شد.

مقام های پاکستانی ادعا دارند که ملا فضل الله در افغانستان مخفی است و حملات تحریک طالبان پاکستانی را از آنجا هماهنگ می کند، اما مقام های افغان حضور ملا فضل الله را در خاک افغانستان رد می کنند و می گویند که در مورد محل دقیق بود و باشد وی نمی دانند.

با درج شدن نام ملا فضل الله در فهرست دهشت افگنان بین المللی هر گونه سرمایۀ وی در ایالات متحده راکد شده و شهروندان امریکایی نمی توانند که با وی هیچ گونه مراوده و معامله ای داشته باشند.

فضل الله پس از کشته شدن حکیم الله محسود رهبر پیشین تحریک طالبان پاکستانی در ماه نومبر ۲۰۱۳ به صفت رهبر جدید این گروه برگزیده شد. ایالات متحده در اول سپتمبر ۲۰۱۰ تحریک طالبان پاکستان را گروه دهشت افگن جهانی قلمداد کرد.

ایالات متحده پیش از این حافظ محمد سعید بنیانگذار گروه تندرو لشکر طیبۀ پاکستان را به صفت دهشت افگن بین المللی شناسایی کرد. سعید به طراحی حملات مرگبار دسمبر ۲۰۰۸ بر ممبای نیز متهم است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده در بدل معلوماتی که منجر به دستگیری حافظ محمد سعید شود مبلغ ۱۰ میلیون دالر و به معلوماتی که به دستگیری شخص شماره دوم لشکر طیبه شود مبلغ دو میلیون دالر انعام تعیین کرد.

ایالات متحده امریکا چندی پیش چند تن از اعضای شبکۀ حقانی را نیز درج فهرست دهشت افگنان بین المللی کرد.

XS
SM
MD
LG