لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار دیگر امریکا به پاکستان: آزادی دینی را نقض نکنید


اقلیت‌های احمدی و مسیحیان در پاکستان به گونۀ خاص مورد تبعیض قرار دارند
اقلیت‌های احمدی و مسیحیان در پاکستان به گونۀ خاص مورد تبعیض قرار دارند

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، پاکستان را به خاطر "نقض جدی" آزادی‌های دینی، در فهرست کشورهایی قرار داده است که باید به گونۀ ویژه زیر نظارت قرار گیرند.

اقلیت های دینی و مذهبی در پاکستان همواره مورد ارعاب و تهدید گروه های افراطی که روابط تنگاتنگ با نهادهای امنیتی و استخباراتی آن کشور دارند، قرار دارند.

دست کم ۹ مسیحی ماه گذشته در یک تهاجم مسلحانه افراد ناشناس بر کلیسایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شدند. در یک حمله جداگانه بر مسجد شیعیان در ایالت خیبرپشتونخوا در ۳۱ مارچ سال گذشته، ۲۴ نمازگزار کشته شد.

حکومت ایالات متحده امریکا همچنان پاکستان را به سبب عدم همکاری صادقانه بر ضد گروه های دهشت افگن، به باد انتقادات شدید گرفته است.

رئیس جمهوری امریکا گفته است که پاکستان علی الرغم گرفتن میلیاردها دالر کمک از امریکا، به دهشت افگنانی پناه می دهد که در افغانستان می جنگند. مقام های پاکستانی اما این انتقادات را بی بنیاد و نادرست خوانده اند.

دیگر کشورها

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا همچنان سوریه، روسیه، جمهوری افریقای جنوبی، نایجریا، و ویتنام را نیز از رهگذر آزادی دینی در فهرست‌ "کشورهای مایۀ نگرانی خاص"قرار داده است.

میانمار، ایران، چین، تاجیکستان، عربستان سعودی، ترکمنستان، اوزبیکستان، سودان، اریتیریا و کوریای شمالی بار دیگر، مانند سال‌های قبل به عنوان کشورهایی فهرست شدند که "مایۀ نگرانی خاص" از ناحیۀ نقض آزادی دینی اند.

افغانستان در این گزارش، به درجۀ دوم و در فهرست کشورهایی قرار گرفته است نقض جدی آزادی دینی در آن موجود است اما نه به پیمانه‌ای که معیار "کشور مایۀ نگرانی خاص یا CPC" را تکمیل کند.

هند، ترکیه، آذربایجان، بحرین، کیوبا، مصر، اندونیزیا، عراق، قزاقستان، لاووس و مالیزیا نیز از رهگذر آزادی ادیان در گزارش وزارت خارجۀ ایالات متحده هم ردیف افغانستان اند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده از سال ۱۹۹۹ به اینسو همه ساله گزارشی را در مورد آزادی ادیان در کشورهای مختلف جهان، به کانگرس این کشور پیشکش می‌کند.

کمیسیون ایالات متحده برای نظارت از آزادی دینی در جهان از سال ۲۰۰۲ به اینسو خواهان این شده بود که پاکستان به صفت "کشور مایۀ نگرانی خاص" از ناحیۀ آزادی دینی شناسایی شود.

مرکز تحقیقاتی پیو نیز سال گذشته گزارش داد که پاکستان برای سالیان متمادی در جمع شمار معدود کشورهایی قرار گرفته است که بیشترین سختگیری را بر اقلیت‌های دینی رواداشته است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است "پاسبانی از آزادی دینی برای صلح، ثبات و رفاه حیاتی است. درج کشورها در این فهرست به هدف بهبود احترام به آزادی ادیان در این کشورها است...درک می‌کنیم که شماری از کشورهای شامل در این فهرست برای بهبود تلاش می‌کنند...از آن استقبال می‌کنیم".

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG