لینک های دسترسی

Breaking News

جمهوری خواهان در انتخابات کانگرس امریکا پیروز شدند


جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره یی روز سه شنبه کانگرس امریکا اکثریت کرسی های سنا را بدست آوردند و به این ترتیب هر دو مجلس نمایندگان و سنا تحت کنترل آنها در آمد.

این اولین بار در هشت سال گذشته است که جمهوری خواهان حائز اکثریت کرسی های سنا می شوند.

دموکرات ها در سنا در این دوره ۵۵ کرسی را در اختیار داشتند و در اکثریت بودند. اما آنها با از دست دادن ۶ کرسی، سنا را به جمهوری خواهان واگذار کردند.

رای دهندگان در ایالت های ویرجینیای غربی، آرکانزاس، داکوتای جنوبی، مونتانا، کارولینای شمالی و کلرادو به کاندیداهای جمهوری خواه مجلس سنا رای دادند.

هنوز نتیجه انتخابات در چند حوزه مشخص نشده است، اما نتایج آنها تغییری در پیروزی جمهوری خواهان ایجاد نمی کند.

میچ مککانل، نماینده جمهوری خواه سنا در ایالت کنتاکی برای ششمین بار توانست اکثریت آراء در این ایالت را بدست آورد که قرار است او رهبر اکثریت سنا خواهد شد. او اختیار خواهد داشت که تعیین کند چه لوایحی برای رای گری در سنا مطرح شود.

پیش از این انتظار می رفت که در انتخابات روز سه شنبه جمهوری خواهان همچنان مجلس نمایندگان را در کنترل خود نگه دارند و تعداد کرسی های خود را افزایش دهند.

در ایالت لوئیزیانا، هیچکدام از کاندیداهای سنا نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند. در آن ایالت، رقابت میان دو کاندید جمهوری خواه و دموکرات در آینده برگزار می شود.

بارک اوباما، رئیس جمهوری امریکا گفته بود دموکرات ها در سنا ممکن است با سخت ترین رقابت انتخاباتی از سال ۱۹۵۸ روبرو باشند، زمانی که جمهوری خواهان ۱۳ کرسی سنا را در دوران ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور از دست دادند.

در انتخابات میان دوره یی روز سه شنبه ۱۰۰ کرسی سنا در معرض رای گیری بود.

پیش از این نظرسنجی ها نشان می داد که محبوبیت بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بین آمریکاییان کاهش یافته است و انتظار می رفت که جمهوری خواهان کنترل سنا را بدست آرند.

بدین ترتیب، بارک اوباما، رئیس جمهوری دموکرات باید طی دو سال باقیمانده ریاست جمهوری خود با کانگرس تحت کنترل جمهوری خواه روبرو شود.

با پیروزی جمهوری خواهان، انتظار می رود که اختلافات میان ریاست جمهوری و کانگرس بر سر دستاورد اصلی بارک اوباما یعنی اصلاح نظام خدمات صحی، که امکان داده است میلیون ها امریکایی که فاقد بیمه سلامت بودند از پوشش این بیمه با نرخ های پایین برخوردار شوند، تشدید شود.

بسیاری از جمهوری خواهان معتقدند که شکل اصلاح شده نظام بیمه، دخالت بیش از حد دولت در امور سلامت مردم است و خواستار لغو این قانون هستند.

جمهوری خواهان همچنین به نحوه برخورد بارک اوباما با بحران ابولا اعتراض کرده اند و خواستار تایید احداث یک خط لوله نفت از کانادا به مرکز امریکا هستند. آنان همچنین می خواهند بسیاری از مقررات دولت در مورد شرکت های تجاری حذف شود.

برخی از قانونگذاران مخالف دولت اوباما از نحوه برخورد رئیس جمهوری با دخالت های روسیه در اوکراین و حملات هوایی امریکا به پیکارجویان «دولت اسلامی» در عراق و سوریه انتقاد کرده اند.

در امریکا دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه همچنین بر سر میزان هزینه های دولت و سیاست های مالیاتی و اصلاح امور مهاجرتی اختلاف دارند.

آقای اوباما وعده داده است که با صدور دستور ریاست جمهوری، تا پایان سال جاری قوانین جدید مهاجرتی صادر کند. پیشتر، مجلس نمایندگان امریکا، تحت کنترل جمهوری خواهان در مورد اصلاح جامع امور مهاجرت اقدامی نکرد، اصلاحاتی که ابتدا به تایید سنای امریکا (تحت کنترل دموکرات ها) رسیده بود.

جمهوری خواهان هم اکنون می گویند قصد دارند که جلوی اقدام یکجانبه بارک اوباما برای اصلاح سیاست های مهاجرتی را بگیرند، اصلاحاتی که با اقدام رئیس جمهوری می تواند به میلیون ها نفر از مهاجران غیرقانونی که هم اکنون در امریکا هستند، اجازه دهد در این کشور بمانند و بعدا شهروند شوند.

XS
SM
MD
LG