لینک های دسترسی

Breaking News

حوزه های انتخاباتی، حامی فدرالیزم امریکایی


حوزه های انتخاباتی ایالات متحده
حوزه های انتخاباتی ایالات متحده

انتخاب رئیس جمهور ایالات متحده به اساس رأی عمومی نه بلکه به اساس رأی نمایندگان حوزه های انتخاباتی صورت می گیرد.

الکتورل کالج، نام یک ادارۀ انستیتوت آموزشی نه بلکه روند انتخاب رئیس جمهور ایالات متحده به اساس سیستم فدرالی می باشد.

بنیانگذاران ایالات متحده این سیستم را به اساس یک توافق سیاسی بین دو گروه ایجاد کردند که یک طرف می خواست رئیس جمهور از طریق کانگرس انتخاب شود، و طرف دیگر خواهان انتخاب رئیس جمهور از طریق رأی مردم بود – همین سیستم تا امروز به نام حوزه های انتخاباتی در ایالات متحده استفاده می گردد.

جولیا شا، پژوهشگر ادارۀ هیرتج در واشنگتن می گوید که دلیل نگهداشت این سیستم با وجود انتقاداتی که از آن وجود دارد، علاقمندی و ارزش قایل بودن امریکایی ها به نظام فدرال و غیر وابسته به حکومت مرکزی می باشد.

حامی فدرالیزم

به باور شا، آنانی که از سیستم حوزه های انتخاباتی پشتیبانی می کنند نه تنها آن را روند دموکراتیک خوانده بلکه آن را حافظ ماهیت حکومت فدرال نیز می خوانند زیرا انتخاب به اساس رأی عمومی بخش فدرالی را از سیستم امریکا بیرون می کند.

ایالات متحده دارای 538 حوزۀ انتخاباتی می باشد که این تعداد به اساس نفوس و نمایندگان هر ایالت در مجلس نمایندگان کانگرس تعیین می گردد. کاندید انتخابات ریاست جمهوری باید برای برنده شدن 270 رأی حوزۀ انتخاباتی را به دست آورد.

انتخاب نکردن رئیس جمهوری به اساس رأی عمومی در سیستم حوزه های انتخابات منتقدین خود را نیز دارد زیرا آنها می گویند که این روند دموکراتیک نیست. به طور مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال 1992، بل کلنتن در حدود 43 در صد آرای عمومی را به دست آورد، اما او اکثریت آرای حوزه های انتخابات را به دست آورد.

تلاش ناکام

اما جولیا شا می گوید که این گونه سیستم روند را شفاف، پیشگویی برنده را ساده و برندۀ انتخابات را مشروعیت می دهد.

امکان مساوی بودن آرای حوزه های حزبی به دو کاندید بسیار کم می باشد، اما در صورتی که چنین واقعۀ به شکل استثنایی رخ دهد، در آن وقت کانگرس ایالات متحده نقش مهمی را ایفا می کند. مجلس نمایندگان به اساس رأی دهی رئیس جمهور را انتخاب خواهد کرد و مجلس سنا معاون رئیس جمهور را انتخاب خواهد کرد.

طی 200 سال گذشته مخالفان این سیستم کم و بیش 700 بار تلاش کرده اند با ایجاد تعدیل در قانون اساسی، سیستم انتخاباتی ایالات متحده را به رأی عمومی تغییر دهند، اما طرفداران این روند موفق شده اند این سنت دیرینۀ امریکایی را تا هنوز نگهدارند.
XS
SM
MD
LG