لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: سفیر امریکا موقتاً مسکو را ترک کند


جان سولیوان، سفیر امریکا در روسیه
جان سولیوان، سفیر امریکا در روسیه

به دنبال افزایش تنش‌ها در روابط روسیه و امریکا، سفارت امریکا در مسکو اعلام کرده که قرار است جان سولیوان، سفیر امریکا در مسکو، برای مشورت به واشنگتن بیاید.

این اقدام پس از اتخاذ می‌شود که روسیه به آقای سولیوان "توصیه" کرده بود مسکو را موقتاً ترک کند.

سفارت امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای سولیوان همین هفته راهی واشنگتن خواهد شد.

اعلامیه به نقل از آقای سولیوان نوشته است: "به نظرم مهم است که مستقیماً با همکاران جدیدم در ادارهٔ آقای بایدن در واشنگتن در مورد وضعیت روابط دوجانبهٔ ما صحبت کنم."

در جریان هفته‌های اخیر، روابط روسیه و امریکا یک بار دیگر کشیده شده است. مسایل مختلفی از جمله ادعای مداخلهٔ روسیه در انتخابات امریکا، افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین و وخامت اوضاع صحی الکسی نوالنی، منتقد رییس جمهور روسیه در زندان، این تنش‌ها را تشدید کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، هرچند خواستار برخورد سخت‌گیرانه‌ای با مسکو شده، اما پیشنهاد دیدار با ولادمیر پوتین، همتای روسی خود را نیز مطرح کرده است.

آقای سولیوان گفته است که انتظار می‌رود پیش از چنین دیداری، و در ظرف هفته‌های آینده، دوباره به مسکو باز گردد.

ماه گذشته، روسیه سفیر خود را از واشنگتن برای "مشورت" به مسکو فرا خواند و تا حالا دوباره به واشنگتن فرستاده نشده است.

دیمتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفته که بازگشت سفرای هر دو کشور، وابسته به چگونگی گفتگوها پیرامون مسایل مختلف است.

امریکا هفتهٔ گذشته به دلیل آنچه که مداخلهٔ روسیه در انتخابات امریکا و حملات سایبری این کشور می‌خواند، تحریماتی را بر روسیه وضع کرد و هم‌چنین ده دپلومات روسی را اخراج کرد.

روسیه نیز اعلام کرده که در مقابل، دپلومات‌های امریکایی را اخراج کرده و مقامات این کشور را تحریم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG