لینک های دسترسی

Breaking News

باجود تحریم‌ها، عراق می‌تواند از ایران برق و گاز وارد کند


مقام های عراقی روز چهارشنبه ۳۱ مارچ (۱۱حمل) گفتند که ایالات متحده توافق کرده است تا معافیت تحریم وارادت انرژی ایران را برای عراق تمدید کند.

بر اساس گزارش فرانس پرس، با وجود وضع تعزیرات اقتصادی ایالات متحده بر ایران، واشنگتن در گذشته نیز چندین بار بغداد را از قیود واردات انرژی ایران برای ۹۰ تا ۱۲۰ روز معاف کرده بود.

عراق برای تامین حدود یک سوم سکتور انرژی خود از ایران گاز و برق وارد می‌کند.

واشنگتن از زمان اعمال تحریم ها علیه تهران در اواخر سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، به ادامهٔ تمدید معافیت از تحریم واردات انرژی از ایران پرداخته است تا بغداد تلاش کند منبع دیگری پیدا کند.

یک مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانس پرس گفت که در ماه جنوری اداره آقای ترمپ معافیت سه ماهه را صادر کرده بود و اکنون اداره رییس جمهور بایدن آنرا برای چهار ماه دیگر تمدید کرده است.

بر اساس توافق تازۀ امریکا، عراق اجازه دارد تا برای ۱۲۰ دیگر، انرژی مورد نیاز خود را از ایران وارد کند.

این معافیت در حالی تمدید می‌شود که قرار است "گفتگوهای استراتیژیک" بین واشنگتن و بغداد به تاریخ هفتم اپریل آغاز شود و بغداد می خواهد پیش از گرمای شدید تابستان به مشکلات انرژی خود رسیدگی کند.

ایران حدود شش میلیارد دالر برای پرداخت بهای گاز صادر شده از بغداد طلب کرده است.

در حالی که معافیت‌های امریکا به عراق اجازه می دهد بدون هیچ هراسی از همسایه خود تدارکات دریافت کند، اما باز هم از پرداخت بهای آن به دالر جلوگیری می کند؛ ارزی که ایران در اثر تحریم‌ها اشداً به آن نیاز دارد.

با این حال، منابع امنیتی غربی و عراقی به خبرگزاری فرانس پرس گفته اند كه مقامات عراقی چراغ سبزی از مقامات امریكایی برای وارزیر کردن پول به ایران برای واردات گاز به حساب بانك سویس دریافت كرده اند.

واشنگتن می گوید که پس از عربستان سعودی، عراق بزرگترین عضو تولید کننده نفت در سازمان کشور های صادر کننده نفت یا اوپک است و این کشور باید به خود کفایی انرژی برسد.

XS
SM
MD
LG