لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت جعلی امریکا در گانا بسته شد


سفارت جعلی ویزه های اصلی را که به گونۀ غیرقانوی به دست آورده بود، به متقاضیان در بدل ۶۰۰۰ دالر صادر می‌کرد
سفارت جعلی ویزه های اصلی را که به گونۀ غیرقانوی به دست آورده بود، به متقاضیان در بدل ۶۰۰۰ دالر صادر می‌کرد

مقام‌ها در کشور افریقایی گانا، سفارت جعلی ایالات متحدۀ امریکا را که از سوی یک شبکۀ جنایی اداره می‌شد، مسدود کردند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که سفارت جعلی امریکا در اکرا از یک دهه به اینسو ویزه‌های معتبر امریکا را که به گونۀ غیرقانونی به دست می‌آورد، برای متقاضیان صادر می‌کرد.

سفارت جعلی در یک ساختمان دو طبقه‌یی جاگرفته بود و بر فراز بام آهن پوش آن پرچم ایالات متحده اهتزاز داشت و در داخل آن نیز تصویر رئیس جمهور باراک اوباما نصب شده بود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای نگاشته است که این سفارت از سوی حکومت ایالات متحده نه بلکه از سوی حلقۀ متشکل از جنایتکاران گانایی و ترکی و به کمک یک وکیل گانایی امور مهاجرت، اداره می‌شد.

اعلامیه حاکی است که سفارت جعلی هالند نیز در گانا شناسایی شده است، اما مقام‌ها در امستردام تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده اند.

شهروندان ترکیه که به زبان‌های انگلیسی و هالندی صحبت می‌کردند، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، به صفت کارمندان قنسولی و عملیاتی در این ساختمان ایفای وظیفه می‌‌کردند.

شبکۀ که سفارت جعلی امریکا را در گانا به پیش می‌برد، به نقل از اعلامیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده ویزه های قانونی امریکا و کارت‌های جعلی هویت به شمول گواهینامۀ تولد را در بدل ۶۰۰۰ دالر برای هر سند، صادر می‌کرد.

در جریان یورشی که تابستان سال روان منجر به دستگیری شماری از متصدیان این سفارت جعلی شد، مقام‌ها یک تعداد ویزه‌های معتبر و جعلی هند، افریقای جنوبی و کشورهای شامل در حوزۀ شنگن را با ۱۵۰ پاسپورت از ده کشور جهان ضبط کردند.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد اینکه ویزه‌های اصلی و معتبر امریکا چگونه در دسترس این شبکه قرار گرفته است، جزئیات نداده است.

همچنان، مقام‌های حکومت امریکا در مورد اینکه چه تعداد نفر با استفاده از ویزه‌هایی که از سوی این شبکه صادر شده است به گونۀ غیرقانونی وارد امریکا و سایر کشورها شده اند، شرحی نداده است.

اما در این اعلامیه آمده است "جنایتکارانی که این عملیات را به پیش می‌بردند، قادر شده بودند تا با دادن رشوت به مقام‌های فاسد به اسناد قانونی سفید دسترسی پیدا کنند".

مقام‌های امریکایی مشخص نکرده اند که "مقام‌های فاسد" امریکایی بوده‌اند یا هم غیر امریکایی. از سوی دیگر، بخش تحقیقات جنایی حکومت گانا نیز تا کنون در این مورد جزئیاتی ارایه نکرده است.

تقاضا برای ویزای کشورهای غربی در افریقا بسیار بلند است و به نقل از گزارش خبرگزاری رویترز، سفارتخانه‌های می‌گویند که بازار ویزه یکی از اهداف بزرگ شبکه‌های جنایتکار در افریقا است.

سفارت اصلی ایالات متحده در گانا بارز و آشکار بوده و در ساحۀ کانتونمنت، مشهورترین و قیمتی‌ترین محلۀ اکرا، تحت محافظت شدید امنیتی فعالیت دارد.

سفارت جعلی امریکا هفتۀ سه روز فعالیت داشت و تنها مراجعینی را می‌پذیرفت که از قبل وقت ملاقات گرفته بودند. در عوض، شبکۀ جنایتکاری که این سفارت را اداره می‌کرد، نه تنها در گانا بلکه در کشورهای توگو و ساحل عاج نیز اشتهار کرده و از سرتاسر غرب افریقا برای خود مشتری جلب می‌کرد.

XS
SM
MD
LG