لینک های دسترسی

Breaking News

نمایش قدرت امریکا به ایران؛ بم‌افگن امریکایی بر فراز شرق میانه پرواز کرد


یک طیارهٔ بم‌افگن نیروهای هوایی امریکا که از سوی جت‌‌های جنگی عربستان، بحرین و اسراییل، متحدین این کشور و مخالفین ایران، بدرقه می‌شد، بر فراز‌ آب‌راه‌های کلیدی در شرق میانه پرواز کرد؛ جاییکه کشتی‌های نیروهای بحری ایران و امریکا با هم مقابل شده بودند.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه گفت که بم‌افگن بی۱بی لانسر امریکایی از فراز تنگهٔ باب المندب، کانال سویز و خلیج عمان گذشت.

این طیاره همچنان از فراز تنگهٔ هرمز نیز عبور کرد؛ جاییکه ایران آن‌را ساحهٔ استراتیژیک نفوذ خود می‌پندارد.

از ماه فبروری به اینسو، اسراییل و ایران کشتی‌های همدیگر را در اطراف این آب‌ها هدف قرار داده اند.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته است که هدف این ماموریت، فرستادن پیام "اطمینان‌بخشی" بود.

جنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفت: "آمادگی نظامی برای هر گونه احتمال یا ماموریت؛ از پاسخ به یک بحران گرفته تا تمرینات چند جانبه و گزمه‌های یک روزهٔ مانند این، بر مشارکت قابل اعتماد متکی است."

طیاره‌های جنگی مصر نیز این بم‌افگن فوق سرعت صوت را همراهی کرد؛ طیاره‌ای که می‌تواند در مقایسه با سایر طیاره‌های جنگی امریکا مقدار بیشتر و سنگین‌تر بم را انتقال دهد.

در ماه جنوری، بم‌افگن بی۵۲ امریکایی نیز بر فراز شرق میانه به پرواز درآمد.

این در حالی است که مذاکرات پیرامون احیای توافق‌ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران متوقف شده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به پیوستن به این توافقنامه تمایل نشان داده، اما گفته است که باید از متعهد بودن تهران به مواد آن اطمینان حاصل شود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که آماده است طوریکه در توافقنامهٔ هسته‌ای تذکر یافته، تعزیرات اقتصادی مرتبط به فعالیت‌های هسته‌ای را رفع کند، اما سایر تعزیرات، به شمول تحریم‌های مرتبط به حقوق بشری و حمایت تهران از گروه‌های تندرو در جهان عرب را نگهدارد.

XS
SM
MD
LG