لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ لغو تعزیرات بر ایران را بازنگری می کند


پس از لغو تعزیرات اقتصادی بر ایران، تهران حدود دو صد طیارۀ مسافر بری از شرکت بوینگ امریکایی و ایر بس اروپایی خریداری کرد
پس از لغو تعزیرات اقتصادی بر ایران، تهران حدود دو صد طیارۀ مسافر بری از شرکت بوینگ امریکایی و ایر بس اروپایی خریداری کرد

ادارۀ ترمپ می گوید که ارزیابی را راه اندازی کرده است تا معلوم گردد که آیا لغو تعزیرات بالای ایران به منافع امنیت ملی ایالات متحده بوده است یا خیر؟

در همین حال، مقامات امریکایی تایید کرده اند که تهران برنامۀ هسته ای خود را طبق توافق، محدود کرده است.

ریکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، طی نامه ای به پال راین، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، گفته است که ایران بر اساس توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفت، عمل کرده است. اما در عین حال، نگرانی در مورد نقش ایران "منحیث یک دولت حامی دهشت افگنی" موجود است.

بر اساس توافق هسته ای با ایران، وزارت خارجۀ ایالات متحده باید در هر ۹۰ روز کانگرس امریکا را در مورد عملکرد برنامۀ هسته ای ایران آگاه کند. این اولین بار است که ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به کانگرس ایالات متحده در مورد عملکرد ایران در رابطه به توافق هسته ای با آن کشور، آگاهی داده است.

آقای تلرسن در اعلامیه اش گفته است که رئیس جمهور دونالد ترمپ به ادارات داخلی ایالات متحده که توسط شورای امنیت ملی امریکا رهبری می شود، هدایت داده است تا برنامه هسته ای ایران را مورد بررسی قرار بدهد تا ارزیابی گردد که آیا تعلیق تعزیرات مربوط ایران در ارتباط با برنامه هسته ای برای منافع امنیت ملی ایالات متحده حیاتی است یا خیر؟

با آنهم وزیر خارجۀ ایالات متحده مشخص نکرده است که بررسی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. اما در نامۀ وزیر خارجۀ ایالات متحده به رئیس مجلس نمایندگان این کشور آمده است که ادارۀ آقای ترمپ می خواهد در مورد این موضوع با کانگرس کار کند.

آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش برنامۀ هسته ای با ایران را "بدترین توافق تاریخ" توصیف کرد. آقای ترمپ حتی گفته بود زمانیکه به قصر سفید رسید ممکن این توافق را پاره کند.

توافق تاریخی میان ایران و شش قدرت عمدۀ جهان- ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان- برنامه هسته ای تهران را محدود کرد و در عوض تعزیرات بین المللی که بر ایران وضع شده بود، لغو گردید.

ایران همواره ساخت سلاح هسته ای را رد کرده است. اما متخصصین هسته ای هشدار داده اند که هر تخطی ایالات متحده از توافق هسته ای ایران، ممکن موجب گردد تا تهران نیز از تعهداتی که در مورد برنامۀ هسته ای خود کرده است، عقب برود.

تعهدات ایران در برگیرندۀ کاهش دو-سوم سانتریفیوژ های غنی سازی یورانیم، کاهش یورانیم به مقیاسی که قادر به تولید سلاح هسته‌ای نباشد، کاهش ذخایر یورانیم غنی شده از ۱۰ هزار کیلوگرام به ۳۰۰ کیلوگرام، می باشد که برای ۱۵ سال باید در همین سطح باقی بماند.

بر اساس این توافق، مفتشین بین المللی نیز از برنامه هسته ای ایران، تفتیش می کنند تا اطمینان حاصل گردد که تهران به توافق عمل کرده است.

با وجود توافق هسته ای، روابط میان واشنگتن و تهران تیره باقی مانده است. جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، ماه گذشته گفت که ایران هنوز هم منحیث صادر کنندۀ دهشت افگنی عمل می کند و هنوز هم فعالیت تندروان را تمویل می کند.

ایالات متحده از دیر زمان به این سو ایران را متهم به حمایت از دهشت افگنی کرده است. مقامات امریکایی گفته اند که تهران از منازعۀ سوریه، عراق، و یمن حمایت کرده و گروه های مثل حزب الله لبنان را حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG