لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه: حل بحران با امریکا مستلزم زمان و اقدام است


وزیر خارجۀ فرانسه گفته است که راه بیرون رفت از تنش موجود سیاسی میان این کشور و ایالات متحده که به خاطر معاملۀ زیردریایی‌های مورد نیاز آسترالیا ناشی می‌شود، زمانگیر بوده و مستلزم اقدامات است.

ژان ییف لودریان روز پنجشنبه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) به انتونی بلینکن همتای امریکایی اش گفته است که تماس تلیفونی روز چهارشنبه میان جو بایدن رییس جمهور امریکا و امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه "گام نخست" در راستای ترمیم روابط دو کشور است.

تنش بین پاریس و واشنگتن پس از آن آغاز شد که ایالات متحده و بریتانیا هفتۀ گذشته قرارداد فروش هشت زیردریایی‌ را که با انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند، با آسترالیا امضا کردند و در پی آن آسترالیا قرارداد ۶۶ میلیارد دالری را لغو کرد که در سال ۲۰۱۶ برای خریداری ۱۲ زیردریایی با فرانسه بسته بود.

وزارت خارجۀ فرانسه با نشر بیانیه‌ای گفته است که ملاقات وزیران خارجۀ دو کشور پشت درهای بسته در دفتر ماموریت فرانسه در سازمان ملل متحد، در حاشیۀ مجمع عمومی این سازمان صورت گرفت و یک ساعت دوام کرد.

پیش از این آقای لودریان از پاسخ صریح به اینکه با وزیر خارجه ملاقات رو در رو خواهد کرد، طفره رفته بود.

وزیر خارجۀ فرانسه گفته است که لغو معاملۀ آسترالیا با فرانسه و خریداری زیردریایی از امریکا "خنجر زدن از پشت" بود. فرانسه به خاطر این موضوع سفیران خود را از واشنگتن و کانبیرا فراخواند.

اما در تماس تلیفونی روز چهارشنبه، جو بایدن و امانویل مکرون تعهد کردند که "مشاورت عمیق...را برای حصول اطمینان" آغاز کرده و در پایان ماه اکتوبر در اروپا ملاقات کنند.

در بیانیۀ مشترکی که پس از این تماس نشر شد، آمده است که رییس جمهور مکرون به سفیر فرانسه دستور خواهد داد تا هفتۀ آینده به واشنگتن برگردد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید به خبرنگاران گفت که صحبت بایدن و مکرون "دوستانه" بود و به گفتۀ وی، رییس جمهور ابراز آرزومندی کرده است تا این اقدام گامی به طرف برگشتن روابط دو کشور به حالت عادی باشد.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ فرانسه همچنین آمده است که آقای لودریان توافق کرده است تا به منظور "احیای مجدد اعتماد" تماس نزدیک را با انتونی بلینکن حفظ کند.

XS
SM
MD
LG