لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از بستهٔ کمکی ۴۰۰ میلیون دالری به اوکراین و گسترش احتمالی حملات روسیه خبر داد


ایالات متحده روز جمعه ۱۰ می (۲۱ ثور) با آغاز حمله زمینی روسیه به شمال شرق اوکراین، بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش ۴۰۰ میلیون دالری به کیف را اعلام کرد.

این سومین بستهٔ کمک‌های نظامی برای اوکراین در کمتر از سه هفته پس از تصویب طرح کمک به اوکراین از سوی کانگرس ایالات متحده است.

مجلس نمایندگان ایالات متحده به تاریخ ۲۰ اپریل (اول ثور) با حمایت هر دو حزب، بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دالری را که کمک‌ها به اوکراین، اسراییل و تایوان در آن شامل است، تصویب کرد.

این بسته کمکی شامل ۶۰ میلیارد دالر برای اوکراین می‌شود تا آن کشور در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند. علاوه بر آن، ۲۶ میلیارد دالر برای اسراییل و همچنان کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در مناطق جنگ زده از جمله غزه نیز در آن شامل است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت که این بسته حاوی "قابلیت‌های ضروری" از جمله مهمات دفاع هوایی، گلوله‌های توپخانه، سلاح‌های ضد تانک، وسایط زرهی و مهمات سلاح‌های سبک است.

بلینکن گفت: "ایالات متحده و ایتلاف بین‌المللی که ما گرد هم آورده‌ایم، در دفاع از آزادی اوکراین در کنار اوکراین خواهند ایستاد."

این اقدام قصر سفید در حالی انجام می‌شود که نیروهای روسیه روز جمعه ۱۰ می با آغاز حملات زمینی در اطراف خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، در شمال شرق جبهه جدیدی را در اوکراین گشودند.

تا پیش از حمله به خارکیف، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در جنوب و شرق این کشور متمرکز بود.

وزارت دفاع اوکراین با تأیید این خبر، گفت که درگیری در مناطق مرزی شدت گرفته و نیروهای کمکی به منطقه اعزام شده‌اند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در جریان یک کنفرانس خبری در کیف گفت که موج جدید حملات روسیه آغاز شده و نبرد شدیدی میان طرفین در جریان است.

به گفتهٔ زیلینسکی، روسیه ممکن است در چند ماه آینده حمله بزرگی را علیه اوکراین آغاز کند. او در ادامه افزود که نیروهای اوکراینی آماده مقابله با حمله روسیه در خارکیف بودند ولی مسکو ممکن است نیروهای بیشتری به منطقه اعزام کند.

اوکراین پیش از حمله جدید مسکو نسبت به افزایش حضور نیروهای نظامی روسیه در منطقه هشدار داده بود. با این حال مشخص نیست که این تجمع نیروها برای فریب مدافعان اوکراینی است‌ یا با هدف تهاجم نظامی صورت می‌گیرد. احتمال می‌رود گشایش جبهه جدید در خارکیف پیش‌زمینه حمله گسترده‌تر روسیه در این منطقه باشد.

قصر سفید نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه ممکن است پس از تهاجمات تدریجی به این منطقه و گشودن یک جبهه جنگی جدید در نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین، در حال آماده شدن برای انجام یک ضد حمله گسترده علیه شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین باشند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز جمعه طی یک نشست خبری گفت که اگر روسیه به حملهٔ بزرگتری دیگری به شهر خارکیف فکر نمی‌کرد، این حملات را نیز انجام نمی‌داد.

گروه

XS
SM
MD
LG