لینک های دسترسی

Breaking News

پروازهای انتقال افغان‌ها از آلمان وقطر به امریکا تعلیق شد


ایالات متحده پروازهای انتقال افغان‌ها از پایگاه‌های امریکایی در آلمان و قطر را به امریکا موقتاً تعلیق کرده است. این افغانها در جریان عملیات تخلیه از کابل به این پایگاها انتقال داده شده بودند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید به روز جمعه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) دریک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت که این تصمیم به خاطر شیوع بیماری سرخکان میان افغان‌های که تازه به امریکا انتقال داده شده اند، اتخاذ شده است.

او گفت "مرکز کنترول و وقایه امراض ایالات متحده از روی احتیاط سفارش کرده است که این پروازها معطل قرارداده شود."

او افزود چهار افغان مبتلا به سرخکان طبق رهنمودهای صحی تحت قرنطین قرار گرفته اند.

قصر سفید به روز جمعه گفته بود که ۳۲ تن از شهروندان امریکا و دارندگان کارت‌های اقامت دایمی در امریکا به کمک ایالات متحده از افغانستان خارج شدند.

ایملی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده دیروز گفت که ۱۹ تن از شهروندان امریکا توسط طياره خطوط هوایی قطر و ۱۳ تن دیگر از راه زمین از افغانستان خارج شده اند.

بعد از خروج سربازان امریکایی از افغانستان این دومین پرواز تخلیه از افغانستان بود.

خانم هورن افزود: "پرواز امروزی نشاندهنده این است که ما برای خروج از افغانستان گزینه های را در اختیار امریکایی ها قرار می‌دهیم که آنان بتوانند از جاهای مختلف به صورت مصوون و شفاف خارج شوند."

جلینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که در پرواز روز جمعه به ۴۴ تن از امریکایی ها پیشنهاد خروج شده بود، ولی همه آنان نخواستند از افغانستان خارج شوند. او افزود حدود ۱۰۰ تن از اتباع امریکایی تا هنوز در افغانستان باقي مانده اند.

طالبان به روز پنجشنبه به نخستين طياره چارتر شده قطر اجازه دادند که امریکایی ها و اتباع کشورهای دیگر را از میدان هوايی کابل به خارج انتقال دهند.

خانم هورن در یک اعلامیه که روز پنجشنبه نشرشده بود گفته بود که طالبان در روند تخلیه امریکایی ها و دارندگان کارت‌های اقامت دایمی امریکا از میدان هوایی کابل همکاری کرده اند.

روند تخیله امریکایی‌ها و افغان‌های که درمعرض خطر قرار دارند در حال از افغانستان آغاز شده است که شماری زیادی افغان‌های معروض به خطر و شماری از امریکایی ها تاهنوز در افغانستان باقی مانده اند.

XS
SM
MD
LG