لینک های دسترسی

Breaking News

اوضاع مصر امریکا را در موقف دشواری قرار داده است


وضعیت حقوق بشری در مصر ایالات متحده را نگران ساخته است
وضعیت حقوق بشری در مصر ایالات متحده را نگران ساخته است
تصمیم عبدالفتاح ال سیسی، لوی درستیز پیشین مصر برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهور آن کشور در حالی صورت میگیرد که ایالات متحده برقاهره تاکید می ورزد تا وضعیت خبرنگاران و مخالفین درآن کشور را بهبود بخشد.

نامزدی این جنرال پیشین مصر ازیک ماه به این سو توقع می رفت. از این رو مقامات ایالات متحده امریکا بر روند انتخابات آزاد در آن کشور تمرکز دارد.

مری هارف، سخنگوی وزارت حارجه ایالات متحده می گوید که مردم مصر باید سرنوشت شانرا خود تعین کنند. "ما به کرات گفته ایم زمانی که مردم مصر به پای صندوق های رای می روند، فضا باید عاری از تهدید و ارعاب باشد، جائیکه مردم احساس کنند که آنان از شخص و حزب مورد علاقه خود آزادنه حمایت کرده میتوانند."

او افزود که ایالات متحده نگرانی خود را در مورد توانایی های شهروندان آن کشور در زمینه ارائه آزادانه نظریات شان با حکومت موقت، ابراز داشته است.

موقف دشوارِ امریکا

ادم اریلی، دپلومات پیشین امریکایی میگوید که نگرانی های اخیر حقوق بشری به دنبال سقوط نخستین حکومت منتخب دیموکراتیک مصر توسط اردوی آن کشور، ایالات متحده را در یک موقف دشواری قرار داده است.

او افزود: "جانب خوب این موضوع این است که آنان امور را به پیش میبرند، اما جانب بد، آن سر کوبی مخالفین است. این مخالفین حتماً خیانتکار نیستند، آنان هر گونه مخالفت را سرکوب می کنند. این امر، رئیس جمهور باراک اوباما و اداره او را ناراحت می سازد."

اما به گفته هلری من لفیریت، استاد در یک پوهنتون امریکایی، نیرو های امنیتی مصر باعث این همه نا آرامی ها و فضای نا باوری در مصر شده اند.

"فضا در مصر آزار دهنده، قید و به طور کامل سرکوب کننده می باشد. ما حتی شاهد اعدام رهبران اخوان المسلمین در محضر عام استیم. این عملکرد باعث افراطگرای بیشترِ جنبش اخوان المسلمین می شود."

کشیدگی بین ریاض و واشنگتن

جنگ در سوریه باعث کشیدگی میان واشنگتن و ریاض شده است، جائیکه عربستان سعودی از ایالات متحده می خواهد تا نقش حمایوی فعالتر را برای جنگجویان مخالف حکومت بشارالاسد اختیار کند.

ستیف هیدرمن تحلیلگر در انستیتوت صلح ایالات متحده می گوید که روش عربستان سعودی پیرامون انتخابات مصر، بر وضعیت منطقه تاثیر گذار خواهد بود.

او افزود:" فکر می کنم کشیدگی ها باعث خواهد شد تا عربستان سعودی موقف خود را در قبال آنچه در مصر اتفاق می افتد، بر خلاف آنچه ایالات متحده امریکا می خواهد، تغیر دهد."

رئیس جمهور اوباما و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده بعد از دیدار از ایتالیا – روانه عربستان سعودی شده اند تا با ملک عبدالله، پادشاه آن کشور ملاقات کنند.

موضوع مطرح این دیدار، نگرانی ها از وضعیت دیموکراسی در مصر، جنگ در سوریه، برنامه هسته یی ایران و گفتگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها خواهد بود.
XS
SM
MD
LG