لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار استخبارات امریکا: زنان افغان ممکن حقوق شان را از دست دهند


ارزیابی تازۀ ادارات استخباراتی ایالات متحده هشدار می‌دهد که در صورت روی‌کارآمدن طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ممکن زنان افغان شاهد از دست رفتن حقوق شان باشند.

در این گزارش دو صفحه‌ای که روز سه شنبه چهارم می (۱۴ ثور) شورای استخبارات ملی ایالات متحده آن را نشر کرد، آمده است که هیچ نشانه‌ای از تغییر دیدگاه طالبان در قبال حقوق زنان وجود ندارد.

در گزارش آمده است: "طالبان به طور گسترده‌ای در رویکرد محدود کننده خود در مورد حقوق زنان ثابت بوده اند و اگر این گروه قدرت را دوباره بدست آورد، بسیاری از پیشرفت های دو دهه گذشته به عقب رانده خواهد شد."

همچنین در این گزارش آمده است که در رهبری طالبان دگرگونی بسیار اندک رونماشده است، در مذاکرات صلح از خود انعطاف‌پذیری نشان نمی‌دهند و در ساحات زیر ادارۀ خود محدودیت‌های شدید اجتماعی را نافذ کرده اند.

نگرانی و هراس طیف مختلف مقام‌ها و گروه‌های حقوق بشری در این گزارش بیان شده است که ممکن باعث افزایش نگرانی بسیاری از زنان افغان نیز شود.

در همین حال ، مقامات امریکایی بارها ابراز امیدواری کرده اند که طالبان در ازای دریافت حمایت مالی و به رسمیت شناخته شدن در عرصۀ بین‌المللی، رویکرد معتدلانه‌تری را در پیش خواهند گرفت.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان هفتۀ گذشته به قانون گذاران امریکایی گفت: "همه اینها وابسته به نحوه رفتار آنها [طالبان] با شهروندان خود، و در قدم نخست با زنان افغان، کودکان و اقلیت‌ها خواهد داشت."

اما در قسمتی از ارزیابی استخباراتی ایالات متحده آمده است: "برخی از مقامات طالبان علناً می گویند كه این گروه به حقوق زنان احترام می گذارد، اما آنان می‌گویند که این حقوق باید با تفسیرهای طالبان از شریعت همسو باشد."

تحلیلگران همچنین هشدار می دهند که حتا در آخرین دور مذاکرات صلح، مقامات طالبان علیه لباس غربی برای زنان صحبت کرده و "طرفداران حقوق زنان را به ترویج بی‌حیایی، بی‌حجابی و فرهنگ غیر اسلامی" متهم کرده اند.

با این حال، گزارش تازۀ استخباراتی امریکا هشدار می دهد که حتا بدون اینکه طالبان بتوانند راهی را برای تحمیل دیدگاه های خود بر جامعه پیدا کنند، حقوق زنان در افغانستان با مشکلات روبرو خواهد بود.

در گزارش آمده است: "پس از دهه‌ها حمایت مالی و توجه بین المللی، افغانستان هنوز هم از رهگذر شرایط زنان در پایین ترین رده بندی شاخص‌های جهانی و سازمان ملل متحده قرار دارد."

گزارش همچنان اضافه کرده است که هنوزهم موارد ازدواج کودکان، سنگسار و کشته شدن قربانیان تجاوز جنسی توسط بستگان شان، در سرتاسر افغانستان وجود دارد.

ارزیابی استخباراتی ایالات متحده همچنین نشان می دهد که از حدود ۹ میلیون کودک افغان که به مکتب می‌روند، تنها حدود ۳.۵ میلیون آن دختر استند و کمتر از نیمی از دختران اجازۀ فراگیری آموزش‌های متوسطه را دارند.

جین شهین، یگانه زن عضو کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا هفتۀ گذشته با اشاره به مهلت خروج قوای امریکایی از افغانستان گفت: "آنچه را در چهار ماه آینده انجام می‌دهیم بر زندگی چندین نسل زنان [افغان] اثرگذار خواهد بود. من باورمندم که با هر نیرویی که داریم از زنان افغان حمایت کنیم."

خانم شهین گفت که ایالات متحده و متحدان آن در دو دهۀ گذشته مصرانه نه تنها برای پیشرفت و توانمندسازی زنان افغانستان بلکه اقلیت‌های آن کشور کوشیده اند و به گفتۀ وی نباید اجازه داده شود که آن همه تلاش سرسختانۀ دو دهه‌ای در گفتگوهای صلح نادیده گرفته شود.

با اینحال، جو بایدن ، رییس جمهور ایالات متحده حدود سه هفته پیش هنگام اعلام طرح خود برای خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان تعهد کرد که پس از خروج نیروها، امریکا همچنان از حقوق زنان در افغانستان حمایت خواهد كرد.

XS
SM
MD
LG