لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان: کمک‌های آینده با افغانستان مشروط به رعایت دموکراسی است


هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان می‌گوید که هر گونه کمک مالی آینده برای افغانستان منوط به رعایت موازین دموکراسی در این کشور خواهد بود.

آقای ماس روز پنجشنبه ۲۹ اپریل (نهم ثور) هنگام سفر به کابل گفت:" طالبان هم می‌دانند که این کشور که در جنگ‌های دهه‌های گذشته بسیار متحمل رنج شده و از نظر مالی به کمک بین المللی بسیار وابسته است. "

این در حالی است که هفتهٔ گذشته، ایالات متحده کمک ۳۰۰ میلیون دالری اضافی به افغانستان را اعلام کرد؛ کمک‌های که قرار است امسال به افغانستان فراهم شود.

وزیر خارجه آلمان در حالی از افغانستان دیدار می‌کند که قرار است بر اساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روند خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان روز شنبه اول می آغاز و تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.

آقای ماس همچنین افزود: "اگر طالبان تمام حقوق و موازین دموكراتیک را كه در این كشور برقرار شده، رعایت نکنند، کمک‌های بین المللی ادامه نخواهد یافت."

در زمان رژیم طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ حقوق زنان و سایر حقوق بشر به شدت محدود بود و اکنون نگرانی های زیادی در مورد حفظ حقوق و دستآوردهای زنان وجود دارد.

پیش از این، سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته بود که کمک های مالی امریکا به حکومت آینده افغانستان باید به حفظ و احترام گذاشتن به حقوق زنان افغان مشروط ساخته شود.

جان ساپکو به تاریخ ۱۷ فبروری (۲۹ دلو) بر تذکر نیافتن حقوق بشر و حقوق زنان در توافقنامه صلح ایالات متحده با طالبان نیز انتقاد کرد.

آقای ساپکو افزود که حکومت ایالات متحده هنوز هم می‌تواند در حفظ دستاورد های که زنان و دختران افغان در دو دهه اخیر به آن دست یافته اند، نقش بازی کند.

افزون بر آن، با اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نگرانی ها در مورد تشدید ناامنی‌ها و افزایش خشونت طالبان پس از خروج نظامیان خارجی، بیشتر شده است.

اما محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اخیراً گفته است که پس از خروج قوای خارجی، کشورش به انزوا نمی­‌رود و به گفتۀ وی فصل جدیدی از روابط میان افغانستان و جهان در حال شکل‌گیری است.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای روند مصالحه افغانستان نیز گفته است که گروه طالبان می‌تواند با ترک خشونت، به یک جریان سیاسی تبدیل شود و یک توافق صلح را بپذیرد. اما اگر طالبان مانع رسیدن به یک توافق سیاسی شوند و مسیر به قدرت رسیدن از راه نظامی را انتخاب کنند، با مخالفت ایالات متحده، متحدین این کشور و منطقه روبرو خواهند شد.

در همین حال وزیر خارجه ایالات متحده امریکا وقوع جنگ داخلی در افغانستان را پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور، یک "سناریوی احتمالی" خواند و تاکید کرد که هیچ جناحی در افغانستان به آن علاقمند نیست.

در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ سرباز آلمانی در افغانستان مستقر است و پس از ایالات متحده، آلمان بیشترین نیرو در افغانستان دارد.

XS
SM
MD
LG