لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: به ایران اجازۀ ساخت سلاح اتمی را نمی دهیم


مایک پمپیو، هفتۀ گذشته گفت که در صورت پذیرفتن شرط ها، ایران دوست ما خواهد شد.
مایک پمپیو، هفتۀ گذشته گفت که در صورت پذیرفتن شرط ها، ایران دوست ما خواهد شد.

وزیر خارجه ایالات متحده می گوید از گزارش ها درباره برنامه ایران برای افزایش ظرفیت غنی سازی یورانیم مطلع است اما واشنگتن به ایران اجازه رسیدن به سلاح اتمی را نخواهد داد.

مایک پمپیو در صفحۀ تویتر خود در واکنش به تلاش های جدید ایران برای افزایش غنی سازی یوارنیم نگاشته است که گزارشها درباره برنامه ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی را دنبال می‌کنند.

آقای پمپیو نوشته است "جمهوری اسلامی ایران از قصد ما آگاه است. این مورد دیگری از اقدام احمقانه ایران برای هدر دادن منابعش است. اینکه مظاهرات‌ در ایران ادامه دارد نباید مایه شگفتی کسی باشد".

علی خامنه‌ای روز دوشنبه (۴ جون) اعلام کرد که لازم است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم برای افزایش غنی سازی یورانیم را تا ۱۹۰ هزار سو فراهم کند. بعد از آن مقام های انرژی اتمی ایران از آمادگی خود خبر دادند.

روز سه شنبه هم سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این اقدام ایران گفته بود که واشنگتن و جامعه جهانی در صورت تلاش برای از سرگیری برنامه هسته ای، اهرم‌های زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند.

هیدر نورت، درباره تدابیر ایالات متحده برای وادار کردن ایران به خودداری از غنی سازی یا توقف برنامه میزایل تهران گفت " شرایط بهتری اکنون داریم... ما اهرم‌های زیادی داریم. به عنوان یک ابرقدرت و ابرقدرت اقتصادی می‌توانیم تحریم‌ اعمال کنیم و کشورها می‌توانند انتخاب کنند که با ایران تجارت نکنند و درآمدهای ایران که صرف اقدامات مخرب می‌شد، کاهش می‌یابد."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا به خبرنگاران گفت "همانطور که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت، باید با هم رایزنی کنیم تا ببینیم چطور می‌توان به صورت جمعی با اقدامات مخرب ایران در اقصی نقاط جهان مقابله کرد."

یک روز پس از دستور رهبر روحانی ایران، روز سه شنبه پنجم جون ، علی اکبر صالحی، رئیس ادارۀ انرژی هسته یی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که زیرساخت‌های لازم برای غنی سازی یورانیم تا ۱۹۰ هزار سو، در مرکز نطنز آماده است.

این اظهارات و اقدامات ایران با واکنش مقام های اسرائیل و اروپا نیز روبرو شد.

مناشه امیر، تحلیلگر مسائل شرق میانه در گفتگوی ویژه با صدای امریکا سخنان آقای خامنه ای را هدیه ای به نتنیاهو در حاشیه سفرش به اروپا دانست.

بنیامین نتنیاهو که در سفر اروپایی خود برای مذاکره درباره مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران به سر می برد، ضمن اعلام اینکه "از این تصمیم رهبر ایران شگفت زده نشده" است، سه شنبه در یک پیام ویدئویی در تویتر گفت که اسرائیل اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد.

یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول امور پالیسی خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به تصمیم رهبر جمهور اسلامی گفت که اقدام ایران کمکی به اعتمادسازی در روابط تهران و جهان نمی کند.

رئیس جمهور ایالات متحده ماه گذشته با فاجعه بار خواندن توافق هسته‌ای با ایران و بیان این که این توافق از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی جلوگیری نمی‌کند، از آن خارج شد.

XS
SM
MD
LG