لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: دیپلماسی امریکایی می تواند تغییرات واقعی بیاورد


بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده دقایقی پس از اعلام توافق هسته یی با ایران گفت که معاملۀ هسته یی با تهران یک "توافق جامع دراز مدت است بود که آن کشور را از رسیدن به سلاح اتمی باز می دارد."

بارک اوباما گفت "توافق نشان داد که دیپلوماسی امریکایی می تواند تغییرات واقعی و معنی داری را ایجاد کند."

آقای اوباما گفت "امروز به خاطریکه ایالات متحده از موضع قوی و اساسی به مذاکره پرداخت، مانع گسترش و پخش سلاح اتمی در این منطقه شدیم. به خاطر همین توافق جامعۀ بین المللی قادر خواهد بود تشخیص دهد که جمهوری اسلامی ایران سلاح اتمی تولید نمی کند. این توافق پاسخگوی تمام شرایط چارچوبی است که در اوایل بهار به آن دسترسی حاصل شده بود."

آقای اوباما افزود که تمام راه های رسیدن به سلاح هسته یی ایران قطع شده و راهکار لازمی نظارت و شفافیت برای تشخیص عملی شدن اهداف اجرا خواهد شد.

بر مبنای این توافق، به گفتۀ آقای أوباما، ایران یورانیم غنی شده به سطح بلند و پلاتینیوم را تولید نخواهد کرد که برای ساختن مواد خام بم اتم از آن استفاده می شود.

سخنرانی رئیس جمهور اوباما با ترجمه فارسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:14:07 0:00

رئیس جمهور امریکا گفت "بر مبنای این توافق ایران دو بر سه حصۀ سنتریفیوژ های نصب شدۀ خود را از بین خواهد برد و آنها را تحت نظارت متداوم بین المللی قرار خواهد داد و ۹۸ درصد یورانیم غنی شدۀ خود را کنار خواهد گذاشت."

​اما عملی شدن این توافق متضمن برآورده ساختن خواست های جامعۀ بین المللی از جانب ایران و برطرف کردن تعزیرات بین المللی از تهران می باشد.

پیش از این نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده مخالفت خود را با هرگونه توافق هسته یی با تهران ابراز داشته اند.

اما رئیس جمهور اوباما صریحاً تاکید کرد که لایحۀ را که مانع اجرای این معامله شود، ویتو خواهد کرد.

آقای اوباما "اطمینان دارم که این معامله با منافع امنیت ملی ایالات متحده و متحدین ما سازگار بوده و هر آن لایحۀ را که مانع اجرای موفقیت آمیز این معامله شود، رد خواهم کرد."

رئیس جمهور تاکید ورزید که همگام با اجرای توافقات از جانب ایران، تعزیرات وضع شده از جانب ایالات متحده و شورای امنیت از آن کشور تسهیل خواهد یافت.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده که در رأس این مذاکرات در ویانا قرار داشت، پس از اعلام توافق هسته یی گفت نبض امضای این توافق، مشکلات موجود در عملی سازی آن را از بین نبرده و اجرای توافق به اندازۀ امضای آن دشوار خواهد بود.

آقای کری گفت که عملی شدن این معامله کاملاً بر دوش ایران است تا به تعهدات داده شده در این توافق عمل کند.

جان کری گفت "اگر تعهدات ایران عملی شود و ثابت شود که سلاح اتمی نمی سازد، به این باورم ایران به یکباره تصمیم خود را تغیر نداده و به ساختن بم اتم آغاز نخواهد کرد و فکر می کنم رئیس جمهور آیندۀ ایالات متحده هر کسی که باشد، عظمت این توافق را مشاهده کرده و آن را تغیر نخواهد داد."

اما اکثر جمهوریخواهان کانگرس ایالات متحده به ویژه نامزدان ریاست جمهوری آن حزب شدیداً پیش از دسترسی به این توافق مخالفت خود را با این توافق ابراز داشته بودند.

جب بش، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از جمهوریخواهان می گوید که حتی مقامات ارشد پیشین أوباما به این باور اند که ایجاد همچو یک توافق مانع دسترسی ایران به سلاح اتمی نخواهد شد.

مارکو روبیو، یکی از ۴۷ سناتور جمهوریخواه بود که در پای نامۀ ارسالی به رهبران ایران امضا کرده هشدار داده بود که هرگونه توافق هسته یی که ادارۀ أوباما با تهران دست یابد، در ۲۰۱۷ لغو خواهد شد.

تد کروز، نامزد دیگر جمهوریخواه گفته است که نخستین گام ما توقف ایران از دسترسی به یک معاملۀ بد باید باشد که به باور وی حیات میلیون ها امریکایی و متحدین ما را به خطر می اندازد.

اما هلری کلنتن نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ حمایت خود را از معامله ابراز کرده است. ننسی پلوسی، رهبر اقلیت های کانگرس ایالات متحده نیز با طرفداری از توافق هسته یی، آن را یک رویداد تاریخی عنوان کرده است.

کانگرس ایالات متحده که در کنترول کامل جمهوریخواهان قرار دارد ۶۰ روز آینده را در اختیار خواهد داشت تا پس از بررسی کامل این معامله به آن رای تایید یا رد بدهد.

XS
SM
MD
LG